The Road To Nowhere
Our Stories about An Endless Trip On The Road To Nowhere!
Monday, April 2, 2007
والله تستاهل ياقلبي

والله تستاهل ياقلبي
ليه تميل ..ماكنت خالي
انت اسباب كل كربي
وانت اسباب ماجرالي
ايه بقي اللي هايواسيني ..بعد ما انهدت امالي
اذا كان حظي ناسيني ..مين اروحله اشكيله حالي
ان شكيت..قلبي وحواسي
يعملوا مؤامرة عليا
وان بكيت..الحب قاسي
تشتكي مني عنيا
اعمل ايه.. واحنا في غربه
والاغراب دول زي يتامي
مين يواسيهم في كربه
ياما بيقاسوا وياما
يارب كل من له حبيب
وطال بعاده..وللا قريب
ماتحرموش منه
وهاتهله بالسلاااااااامه

طول عمري بحب سيد درويش جدا واغانيه..بحس كدا انها بتلمس مشاعري واحاسيسي اوي ..مين يقدر ينسي الحلوة دي قامت تعجن في البدريه...ولا اهو دا اللي صار ..ولا انا هوييته وانتهيت(الاغنيه دي بالذات بعشقها )..المهم بجد انها اغاني من القلب ..عشان كدا بتدخل القلب علي طول

None
posted by sara @ 2:01 PM  
21 Comments:
  • At April 3, 2007 at 7:19 PM, Anonymous Anonymous said…

    احم احم احم
    كمان واحدة احم
    باعتباري عضو جديدفي البلوج والحركات
    احب اقولك ان موضوعك ممتاز وفيه احساس
    ويكفي انه بيفكرني بايام زمان ايام ما كنتش انا اتولدت
    هههههههههههههههههههههههه
    سيد درويش
    ياااااااااااااه
    انا مفتكرش منه غير الصورة اللي انتي حاطها
    وطارق الدسوقي لما مثله في مسلسل مش عارف ايه هو بس ما علينا
    انا بجد يا نون نفسي اعرف حاجة
    هو كان بيحلق عند اني حلاق
    كان بيعمل الكنيش ده فييييييييييين
    اكيد الحلاق ده كان ممتاز
    احلي حلاق فيكي يا اسكندرية
    يا حبيبتي يا اسكندرية
    يالا اديها تعظيم سلام

     
  • At April 3, 2007 at 9:43 PM, Blogger sara said…

    سمسم يا قمري ...
    احبك وانت روش ومنون ...
    احمك معاك ياجميل ..اتفضل بس برجلك اليمين عشان مبخرين

    مش عاجبك الحلاقه بتاعت سيد درويش ..مش احلي من السابايكي اللي انت بتعمله .. دا حتي الراجل كان سابق عصرة وعامل حلاقه لسه موضه لحد دلوقتي

    المهم بجد اسمع الاغنيه هاتعجبك اوي ..تحس فيها كدا بعبق الماضي وايام الفنوغرافات .. اللي انت بردو ما كنتش اتولدت ايامها ...بما انك من مواليد القناه التالته :P :p :p

     
  • At April 4, 2007 at 1:59 PM, Anonymous Anonymous said…

    يارب كل من له حبيب
    وطال بعاده..وللا قريب
    ماتحرموش منه
    وهاتهله بالسلاااااااامه

    الله...انا معرفهاش الأغنيه ديه بس بجد كلامها حلو اوي اوي ويييي...
    و بجد بيلمس القلب..انا هروح اسمعها دلوقتي..
    اهنيكي على اختيارك

     
  • At April 6, 2007 at 2:32 AM, Blogger الأرمـوطــي said…

    انا كمان بحب اغنية انا هويته جداً بدخلنى فى مود غريب مقدرش اوصفه هل هوا حزن شجن حب مش عارف بس انا بحبها فعلاً

     
  • At April 6, 2007 at 3:54 AM, Blogger الوافي said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At April 6, 2007 at 3:57 AM, Blogger الوافي said…

    لو كنت تعلم ما اقول عذرتني
    او كنت تعلم ما تقول عذلتكا
    لكن جهلت مقالتي فعذلتني
    وعلمت انك جاهـــــل فعذرتكا


    الاخت الفاضلة
    incomplete

    عندي بس سؤال .... ازاي عرفتي اني جاهل؟
    علشان بختلف معاك في الرائي.... قمة النضج الفكري والاخت اللي كتبت الكلام ده نيابة عنك
    none

    وكم من جاهل بى وهو يجهل جهله..... ويجهل علمى أنه بى جاهل


    ولا اقصد انك جاهلة بالمطلق كما نعتني , فحينئذاً لا يكون هناك فرق بيني وبينك , ولكن اقول انك لا تعرفيني فلا يمكنك الحكم عليا بالجهل , وإذا صح اطلاقنا لقب الجاهل على كل من لم يوافقنا في الرئي فما قام حوار ولا نقاش ... لانهما لا يقومان الا بإختلاف الاراء الذي لا يفسد للود قضية
    ولكن اطلاق الاحكام جزافاًوالترفع اللي ذكرتيه حضرتك عن صاحبتك والتكبر والغرور
    من صفات من اخدتهم العزة بالاثم
    واكتفي ان اذكر لك البيت القائل

    ملءُ السنابل ينحني تواضعاً ...
    والفارغاتُ رؤُسهن عوالي
    ...
    هذا ردي على كلامك في مدونة الاخ محمد وتلبية لطلبك فقد كتبته هنا ولم اكتبه هناك

    ولكن للعلم هذا ليس استمرار في الجدال العقيم وليس هجوم شخصي لا عليك ولا على صديقتك وخصوصاً ان هذه اول زيارة لي لمدونتكم المشتركة الجميلة ولكني لم ارد ان اتجاهل ردك عليا وعدم الرد عليك سوف يعتبر من قلة الاحترام

    اتمنى ان لا اكون سببت بردي هذا عداوة مبكرة... وللعلم كنت سأتقبل رائيكما فيا بكل صدر رحب واعتبره من باب إهداء عيوبي لي فقط لو كانت احداكما على الاقل تعرفني

    واتمنى فقط ان نتريث قبل اطلاق الاحكام بتسرع


    مدونتكم جميلة و واعدة واتمنى لكم التوفيق واعدكم بأن اكون زائر دائم ومعلق هذا في حالة فشلي في تكوين عداوة مبكرة بين صفوف الاخوات

    {الكلمة الطيبة صدقة}
    حديث شريف

    تحياتي وسلامي مع تمنياتي لكم بالنجاح والتوفيق
    الجاهل

     
  • At April 6, 2007 at 4:05 AM, Blogger الوافي said…

    على فكرة الشعر اللي اخترتيه جميل جداً ومعبر
    none
    احسنتي الاختيار وبالفعل ما فيش اجمل من الفن الاصيل بتاع زمان .... وسيد درويش قمة من القمم الخالدة وبالمناسبة اهديلكم الوصلة دي لموقع متخصص في الطرب الاصيل

    وفيه تقريباً كل وفقط مطربي الزمن الاصيل ومن ضمنهم الرائع سيد درويش وكل تسجيلاته النادرة

    http://www.sawari.com/


    والسلام

     
  • At April 6, 2007 at 12:52 PM, Blogger sara said…

    ارتعاشااااات

    علي فكرة انا حاطه لينك هنا ممكن تسمع منه الاغنيه عند كلمة اسمع هنا ...اغاني سيد درويش حلوة جدا واغنية انا هويته وانتهيت بردو جامدة جدا ابقي اسمعها ..

    ارموطي دي كابريو
    سعيدة ان الاغنيه عجبتك .. ويارب دايما تسعدنا بزيارتك وتعليقاتك

     
  • At April 6, 2007 at 6:26 PM, Blogger sara said…

    الأخ الوافي

    في البدايه بس احب اعتذر بالنيابه عني وعن الاخت انكومبليت عن سوء الفهم اللي حدث..وأحب بس اوضح ان بيت الشعر مش مقصود بيه اطلاق صفة الجهل عليك عموما.. انما المقصود بيه الجهل في الموقف دا..

    يا أخ الوفي

    حضرتك لما دخلت اتكلمت كان هجومك شديد جدا علينا ..وانت مش كنت عارف وجهة نظرنا ..انت بتقول علي علاء شيخ المدونين بالنسبه لنا انا والاخت انكومبليت ..انا بس احب اوضح اني عن نفسي مادافعتش عن منال وعلاء في ربع كلمه من كلامي ..انا اللي دافعت عنه الاخت انكومبليت ..وحريتها في ابداء وجهة نظرها _اللي هي بردو بتوضح فيها انها مش مع علاء ومنال ..لكنها بتحترم رأي الاخر مش اكتر_ لما الاقي الاخ مهندات بيتهمها في اسلامها وفي عقيدتها وبيقول الكلام اللي اتقال واللي انا رديت عليه في اول كومنت ليا بالايه لبكريمه اللي بتقول (ربكم اعلم بايمانكم بعضكم من بعض) ..هو دا اللي انا دافعت عنه..وقولت ان الاخ مهندات بدل مابيتناقش معاها في الموضوع الاساسي بيقلل من مدي مصدقيتها وقولت ان دا اسلوب متدني وردئ في الحوار ..وانا موضحه كل كلمه كنت اقصدها في الكومنتات بتاعتي اللي بعد كدا ..الأخ مهندات هو اللي تطاول الاول في الكلام لو حضرتك كنت قريت الكومنتات من البدايه ..ودا بردو رأي الاخ محمد اللي قاله في الكومنت ان التعبير خانه في بعض المواضع .. وانا لما الاقي حد بيتطاول علي شخصيه معينه وبيشكك فيها وفي مدي مصداقيتها حتي لو كنت ماعرفهاش وحسيت بظلم واقع عليها من الكلام دا طبيعي اني ادافع عنها ...الأخ مهندات بردو بيطلب مني في الكومنت اللي بعده اني المفروض كنت ابقي احسن منه وماخليش الموضوع يدخل في مجالات شخصيه زي ماهو عمل ..بس هو البادي يا اخ وافي من البدايه لو حضرتك قريت الكومنتات كلها من الاول ..يعني كل اللي انا عملته دا من البدايه ..كان رد فعل علي الاخ مهندات عمله يعني احنا ماقولناش شكل للبيع من البدايه .. احنا في حوار ونقاش وطبيعي ان النقاش هايكون في خلاف في وجهات النظر دي حاجه معروفه ..بس لما الخلاف دا يتعدي حدود الخلاف ونبدأ نشكك في الشخصيه بتلميحات فعلا مستفزة يبقي لازم يكون في رد فعل ... وبعدين وجهة نظر الاخت انكومبليت كانت اننا عشان نحارب مثلا منال وعلاء يبقي بنفس اسلحتهم عشان نعرف نرد عليهم ومأكدة في اكتر من موضع من كلامها انها مش معاهم ..وان كانت بتحترم فيهم جرأتهم علي الصمود وقول لا .. ودا كان واضح جدا في كلامها ... وارجع تاني واقول ان الخلاف في وجهات النظر لايفسد للود قضيه ... وعموما يا اخ وافي حصل خير ..وانت بردو اكيد حر في رأيك وحر في التعبير عنه ..بس اكيد انت مش حر في انك تهاجمنا الهجوم دا من غير ما كنت تفهم وجهة نظرنا ومن غير ما تدينا الحق اننا ندافع عن نفسنا قصاد الكلام اللي الاخ مهندات قاله _وانا مصرة انه هو اللي ابتدي وهافضل مصرة لحد النهايه _ عشان كدا قولت لحضرتك اقرا الكومنتات كلها من البدايه عشان تفهم وجهة نظرها ..اقراها بصورة حياديه مش هجوميه زي مابيعمل الاخ مهندات ..وانت هتتأكد من صحة كل كلمه بقولها هنا


    ميرسي كتير ان البلوج عجبك ويارب ما تقطعش الزيارة ونشوفك دايما

    وعلي فكرة موقع سواري عارفاه وبحبه جدا وبحب اغاني الزمن الجميل اللي فيه

    ميرسي مرة تانيه واتمني انك تكون فهمت وجهة نظرنا وماتكونش زعلان مننا :)

     
  • At April 6, 2007 at 8:18 PM, Blogger About Me said…

    tesada2y ana lesa wakhed baly men esm elblog now...esmo gamed 3ala fekra

     
  • At April 6, 2007 at 9:43 PM, Blogger sara said…

    ميدوووو

    ميرسي ..ميرسي ..ميرسي ... 3 ميرسي

    احنا علي فكرة مختارين اسم البلوج عشان يمشي مع اسمائنا احنا كمان..يعني احنا متعمدين ان اسمائنا تكون

    none nothing to lose lost incomplete
    عشان بس في ناس ممكن تعتبر اسمائنا دي شتايم وللا حاجه ..احنا متعمدين الاسماء دي جدا

    ويارب ماتقطعش الزيارة من عندنا ونشوفك دايما

     
  • At April 8, 2007 at 12:35 AM, Blogger الوافي said…

    لبن يا قشطة


    ههههههههههه
    ربنا ما يجيب زعل ..... ومن ناحيتي انا من البداية وما عندي اي شي ضدكم مع اني اختلف بشدة مع صديقتك في النقطة دي

    ..وان كانت بتحترم فيهم جرأتهم علي الصمود وقول لا

    الجرأة تحترم فقط لو كانت في قول الحق .... اما في السخافات وقلة الادب ... قد تجدين في الشوارع أطفال اكثر جرأة و وقاحة وسخافة .... فإذا كانت هذه جرأة تستحق الاعجاب فلا حول ولا قوة الا بالله
    وقول لا شجاعة وقوة اذا كان في وجه الظلم والخطاء ... اما قول لا فقط للاختلاف من اجل الشهرة فلا اعتقد انها تستحق هذا الاعجاب منك يا إنكومبليت؟
    الموضوع يحتاج الى وقفة ومراجعة وتمعن اكثر وانا احترم دفاعك عن صديقتك يا نن ... ولكن رسول الله يوصينا بان ننصر اخانا ظالماً او مظلوماً ..... ونصرته ظالماً بمنعه عن الظلم

    وصديقك من صدَقك لا من صدَّقك

    هذا رأيي المتواضع وكما قال الشافعي

    رأيي صواب يحتمل الخطاء و رائي غيري خطاء يحتمل الصواب

    اشكرك على ردك اللطيف وكلامك ينم على ذوووق رفيع اشوفكم على خير في مواضيع ثانية ... لان الموضوع ده اخد اكثر من حقه والناس محل الكلام اقل من اننا نختلف عليهم او عشانهم

    دمتم بخير والى اللقاء

     
  • At April 8, 2007 at 11:05 PM, Blogger bentfalestine said…

    اذا كان حظي ناسيني ..مين اروحله اشكيله حالي

    رائعه , يعني لو حكتيلي اوصفي شعورك الايام هاي رح اقولك اذا حظي نسيني و طفش اعمل ايه
    تحياتي القلبية و لذوقك الرائع و دمتي بسلام

     
  • At April 9, 2007 at 1:10 AM, Blogger sara said…

    بنت فلسطين

    شرفتي بلوجنا ياقمر

    علي فكرة انا كمان لو سألتيني نفس السؤال هجاوب نفس الاجابه ...القلوب عند بعضها يعني ..عشان كدا حاطه الاغنيه دي

    بس وللا يهمك ياجميل ..الوقت بيصلح كل حاجه..واذا كان الحظ ناسيك امبارح والنهاردة..فأكيد هايفتكرك بكرة ..كوني متفائله يا عزيزتي

     
  • At April 11, 2007 at 2:25 AM, Blogger maged stephen said…

    الحب بهدلة
    و
    الوحدة أيضا

     
  • At April 11, 2007 at 1:47 PM, Blogger sara said…

    لا لا لا مش معقوله ..في بيتنا ماااااااجد

    شرفتنا ونورتنا ..

    تفتكر الحب بهدله اكتر

    وللا الوحده

    عارف نجاة لما بتقول لا العاشق مرتاح وللا الخالي مرتاح

    اهو دا نفس الكلام ونفس الاحساس

     
  • At April 13, 2007 at 9:51 AM, Blogger maged stephen said…

    عمرى اديتك كتاكيت ميتة وقلت لك دى نايمة
    بلاش
    عمرى أديتك خطيب مابيجبش أجوان
    طب أيه اللى يخليكى تعملى كده معايا؟


    لنك الأغنية مش شغال
    يا متعلمة يا بتاعة المدارس

     
  • At April 13, 2007 at 9:53 PM, Blogger sara said…

    يعني الناس بدل ما تقول سلامات طيبون

    تقول شكل للبيع

    اللينك شغاااال اهو .... ابقو صلحو اجهزتكم بدل ما تتبلوا علي الناااااااس

    يامتعلمين يا بتوع المداارس :p

     
  • At April 18, 2007 at 2:06 AM, Blogger barrak said…

    الله سيد درويش
    فنان بمعنى الكلمة لكل الاجيال
    بصراحه لما اشوف الواقع الحالي للكلمات المصريه
    واشوف كلمات سيد درويش وأمثاله
    اتحسر
    دمتي راقيه

     
  • At April 18, 2007 at 3:54 PM, Blogger sara said…

    براك

    ميرسي ...علي كلامك الجميل..وزيارتك الاجمل وان شاء الله ما تكونش الاخيرة

     
  • At January 19, 2010 at 8:14 AM, Anonymous لمياء said…

    معرفش ليه النهار ده جت الاغنية ديت في بالي, والعم قوقل جابني هنا لمدونتك

    :)

    أنا ما سبقليش إني استمعت لأغنيات الراحل سيد درويش

    بس الأغنية ديت, أو اللحن ده بيفكرني بسعاد حسني (ربنا يرحمها) في فيام أميرة حبي أنا

    ألف شكر ليكي لكلمات الأغنية وللرابط

    لمياء الحالمة

     
Post a Comment
<< Home
 
تايهين على الطريق


مالي النهارده
إمبارح اللي عدّى
ناس من هناك
اديني ودنك

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

عدّى من هنا
free web counter