The Road To Nowhere
Our Stories about An Endless Trip On The Road To Nowhere!
Monday, October 1, 2007
بوست طويل شويتين


ساعات كتير بقعد افكر..ياتري ايه مميزات وعيوب انك تكون ام لتلات بنات تؤام
بالنسبه لي علي الاقل ..
اقدر اقول ان المميزات مثلا ..ان مابقاش فيه فراغ في حياتي ولا حتي دقيقه واحده ..لأنهم فعلا ماليين عليا حياتي جدا ومش بيخلوني افكر ياتري ايه اللي ناقصني ..او ياتري انا سعيده في حياتي ولا لأ ..
انا شايفه نفسي سعيده ..يمكن ناس كتير تتخض من فكرة التلاته التؤام ..بس انا لأ..
حتي لما عرفت وانا حامل اني حامل في تلاته ..كنت مبسوطه جدا جدا ..كل اللي حواليا كانو مخضوضين وخايفين عليا وعليهم لأن احتمالات اننا نبقي اربعه بعد عملية الولاده كانت قليله جدا ..بس انا كنت متفائله خير ...دي دعوتي اللي دعتها لربنا رمضان اللي قبل اللي فات . وحققهالي رمضان اللي فات ...
اني اكون ام وبسرعه ..
كنت شايفه ومازلت ان ميزة الزواج الاولي اني اجيب اطفال وابقي ام
..علي رأي انيس منصور ..اعظم انجازات المرأة ان تلد طفلا ..
يمكن عشان كدا اتجوزت بدري بدري ..عشن ابقي ام واستمتع بأحساس الامومه اطول فترة ممكنه

من اول ما اتولدوا ..حصلت ظروف عائليه كدا ملغبطه شويه خلت مامتي اتنقلت بلد تانيه..وبقيت انا لوحدي متحمله مسؤليتهم التلاته كامله من اول يوم اتولدوا فيه ..ولحد النهارده .

طبعا اللي كان يقولي من سنتين او تلاته اني هابقي كدا ..وهاقدر اتحمل المسؤليه دي كلها كنت اقول عليه يا مجنون يا بيهزر..يعني انا طول عمري وانا متدلعه جدا بحكم اني وحيدة بابايا ومامتي ..اصلا ماكنتش متخيله اني لما هاتجوز هاقدر اشيل مسؤلية بيت.. اكتشفت من خلال تجربتي معاهم ..ان مسؤليات الام بتبقي مزروعه جواها بالفطرة
يعني لقيت نفسي مابين يوم وليله بعرف ااكلهم واشربهم واغيرلهم واحميهم وانيمهم ..وكأني قضيت عمري كله بتدرب علي الحجات دي
وعشان كدا اقدر اقول ان تاني ميزة اني اكتشفت في نفسي قدرات ماكنتش اعرف انها موجوده
تالت ميزة بقي احساسي وانا بتفرج علي نفسي فيهم ... بابقي مستمتعه جدا مثلا لما الاقي مروج مثلا بتغني قبل ماتنام اوبتعيط لما حد بيعلي صوته او يشخط فيها..او الاقي مريم لما بتعيط وتتأمص تروح مخبيه وشها بأديهااو لما تبقي مبسوطه تفضل تهز في رجليها وهي نايمه
او اشوف ملك وهي قاعده بتلعب هاديه كدا مع نفسها في منتهي الروقان والاستمتاع


اهم ميزة بقي ... اني فعلا بقيت خبيرة في تنظيم الفوضي وفك الاشتباكات العنيفه وخاصة تلك التي تنشئ نتيجة الخناق علي لعبه او مين اللي ينام علي رجلي
وخبيرة بردو في حل المشاكل الناجمه عن تلك الخلافات بأقل خسائر ممكنه وايجاد حل يرضي جميع الاطراف المتنازعه












ميزة كمان..اني بربي نفسي معاهم من الاول ..
..يعني مثلا لما بصلي او اقرأ قران والاقيهم منتبهين ليا ومراقبين التصرف دا بحاول اني اعمله قدامهم دايما عشان يتزرع جواهم من صغرهم ..
العكس مثلاوانا بدخن والاقيهم منتبهين بردو للتصرف دا ..بقيت بقلل التدخين قدامهم بقدر الامكان وباتمني اني ابطل لما يكبروا .. يمكن فكرت لو واحده منهم طلعت بتدخن زيي لما تكبر..مش عيزاها تطلع كدا لمجرد انها تقلدني او لمجرد اني كنت قدوة سيئه لها ..يمكن هايكون اسهل عليا لو كنت انا مش بدخن لأني ساعتها كنت هاقول دا قرارها ولها حرية القرار وعليها انها تتحمل تبعيات واضرار القرار دا..بس في جميع الحالات طبعا دي حاجه هاتضايقني لأني هابقي خايفه عليها وعلي صحتها ..وبقيت اعذر مامتي في تصرفتها لما بتضايق لما بدخن ... الصراحه بقيت اعذرها في تصرفات كتير كانت بتعملها معايا وعرفت لما بقيت ام انها كانت من منطلق الخوف عليا في المقام الاول ..


ويمكن دي ميزة تانيه لكوني بقيت ام ..اني قربت من مامتي اكتر هو طبعا احنا طول عمرنا انا وهي اصحاب جدا .. بس دلوقتي فهمت يعني ايه حد انت بتخاف عليه اكتر من نفسك وبتتمناله ان يكون احسن منك وقعلا بقيت بحبها اكتر وبودها اكتر من الاول

امــــــــــــــــــــــــــا عن العيوب ..فطبعا طبعا ..بغض النظر عن التعب وهدة الحيل ..وقلة عدد ساعات النوم واللي بينتج عنها المزيد والمزيد من العصبيه ..والضغوط اللي بتخاليني احيانا ممكن اخنق اللي يقولي صباح الخير .. والعشرة كيلو اللي زدتهم عن معدلي الطبيعي
بس العيب الخطير احساس اني بتلاشي فيهم ..يعني انا بقيت حياتي كلها عيشاها علشانهم ونتج عن دا تضحيات كتير ..اولها اني قعدت في البيت ومكملتش دراسة الماجيستير بتاعتي ودي حاجه مضايقاني جدا ..وطبعا مابقتش العب رياضه ودي بردو حاجه مضيقاني جدا ..ولا بخرج وبشوف ناس ودي حاجه مضيقاني جدا جدا .. يمكن الحاجه الوحيده اللي محتفظه بيها من هواياتي القديمه اني بقرأ ..بس عندي امل ان كل دي حجات مؤقته ولما يكبروا شويه اكيد هارجع تاني لحياتي اللي بحبها
واحساس اني اعيش مع نفسي حتي لو في ناس حواليا دا من العادات اللي مفتقداها جدا .. دلوقتي معنديش وقت اعيشه مع نفسي ولنفسي زي الاول .. دايما دماغي مشغوله بيهم وعليهم حتي وهما نايمين
طبعا لو فضلت اتكلم مش هابطل رغي للصبح ..
اللي اصلا كنت عايزة اقوله اهم من الكلام دا كله ..ان النهاردة عيد ميلادهم ..كل سنه وهما طيبين ..وكل سنه وهما ماليين عليا حياتي ..حتي لو كنت ساعات بحس ان حياتي هاتضيع معاهم وليهم ..فكل دا مش مهم لأنهم فعلا اغلي من حياتي

none
قبل ما انسي ..الصور بالترتيب من فوق لتحت ..الانسه ملك يليها الانسه مريم ثم الاخت مروج
posted by sara @ 1:38 PM  
15 Comments:
  • At October 2, 2007 at 5:55 AM, Anonymous Anonymous said…

    ربنا يهديكي

     
  • At October 2, 2007 at 11:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    كل سنة وانتي وهن طيبين يا رب

    وبوست جميل جدا والكلام من القلب واضح اوي

    بس انا بصراحة اتفاجئت بحكاية تدخينك دي زعلاتني شوية وربنا معاكي ان شاء الله

    ادعي ربنا في الايام الجاية دي

    وربنا يحفظك لاولادك

     
  • At October 2, 2007 at 2:16 PM, Blogger Nothing To Lose said…

    يــــــا وحشتينى وحشونى
    عارفه لما تحسى ان سنه مرت عليكى فى لحظه
    كنا لسه امبارح فى المستشفى بتولدى
    وبقولك جبتى بنوته امورة على ملك
    فاكرة؟؟
    كنا لسه بنعمل لهم السبوع
    وبنشترى حاجتهم
    سبحان الله بجد اسرع سنه مرت علليه وسطهم
    عياطهم وضحكهم وغناهم كل دا مر عليا وانا بقرا البوست
    وعيطت بجد لانكم وحشتونى اوى وعايزة انزل بئا
    مش متخيله انهم هيمشوا اول خطواتهم وانا مش معاهم
    انا كنت فى كل المراحل خليهم يستنوا شويه لحد ما اجى يا نونى
    وصوريهم فيديو خلى عندك دم
    وبوسيهوملى واحدة واحدة
    وخاصه روجااااااااا
    وان شاء الله قريب هتلاقونى فوق دماغكم اشوفكم وارجع
    وحشتووووووووووووووووووووووووووونى

     
  • At October 2, 2007 at 7:59 PM, Blogger Eric Matt said…


    ربنا يحفظهم ويحميهم يا رب

    تحياتي من ماناساس البلد

     
  • At October 2, 2007 at 11:14 PM, Blogger الأستاذ said…

    يااااه كل ده بوست؟
    أمال لو حضرتك تكرمتي بزيارة آخر بوست لي هتقولي إيه؟
    المهم والله هي حاجة حلوة وحلاوتها إنهم توأم "يا ترى هتسميهم رضا؟" بس دول بنات لكن فيه بنات إسمها رضا لكن مش لايق ممكن رضوى
    يلا بس أسماؤهم فعلاً أجمل من كدة بكتير
    لكن برضه أنا استغربت واتدايقت وزعلت إن حضرتك بتدخني
    أنا ولا أعرفك علشان أزعل أو أتدايق وكمان ستات وبنات كتير بتدخن ليه أستغرب لكن فعلاً حاجة بتدايقني بالذات الأمهات ملهاش علاقة بالمستوى أو البيئة لأني بتضايق لما ألاقي بنت شحاتة وبتدخن زي م بتدايق إني أشوف ست أو أم هاي كلاس
    يلا على العموم كل سنة وحضرتك طيبة
    ورمضان كريم لكن افتكري إن ربنا استجاب لدعوتك ونجاكي في الولادة وانتي اللي بتهلكي نفسك بإيدك , انا ولا شيخ ولا بنصح ولا أي كلام من ده أنا إنسان

     
  • At October 2, 2007 at 11:28 PM, Blogger أنسانة-شوية وشوية said…

    كل سنة وانتم طيبين وفي حسن حال ان شاء الله انا زيك بالضبط عندى 3 بنات بس مش توام طبعا كان زمانى فطست اسمائهم سلمى سهيلة سارة بس اكيد انت تعبتى جدا لان السنة الاولى صعبة علي طفل واحد امال بقي لما يكونوا 3 ربنا يحميهم ويجعلهم زية صالحة واضم صوتى للاخوة وادعى ان ربنا يعافيكى من التدخين ان شاء الله

     
  • At October 3, 2007 at 10:11 AM, Blogger blackcairorose said…

    والله نادر يا نون ان الواحد يقرأ مدونة دلوقتى ويحس انها بتفتح نفسه على الدنيا وتخليه يحبها اكتر، لكن مدونتك واقصد بالذات الموضوع اللى كتبتيه فعلا كله جمال وحب رغم طبعا الارهاق والتعب الجسمى والعصبى من تربية تلات توائم

    ربنا يخليهملك دول اجمل حاجة فى الدنيا وزى ما قلتى احنا بنتربى ونتعلم مع الابناء

    وان شاء الله يكون نصك التانى شايل وفاهم ومقدر باذن الله

    وسلامى وقبلاتى للملايكة التلاته

     
  • At October 3, 2007 at 1:00 PM, Blogger Incomplete said…

    :) :) :)
    بوست كميل خالص
    :)
    كل سنة وانتي والقطاقيط طيبين..ربنا يبارك لك فيهم ويحفظهم ياسارتي
    اكيد انت عارفة من غير ماقول اني حساهم بناتي أنا كمان وبحبهم قوي
    لسه فاكرة أول يوم شفتهم وكانوا صغنين قوي لدرجة اني خفت أشيلهم
    :)
    عقبال ماتشوفيهم عرايس إن شاء الله ونفرح بيهم

     
  • At October 4, 2007 at 6:59 PM, Blogger yas said…

    الله انا بحب التوائم جدا وخصوصا لو كانوا بنات ونفسي اخلف توأم بس اتنين كفاية عليا ويكونوا بنات واسميهم هنا وشذا
    وكل سنة وملك ومريم ومروج طيبيين
    ويارب تبطلى تدخين انا فوجئت الحقيقة بس عموما دى حرية شخصية بس علشان صحتك بطليها وصحة البنات برضه

     
  • At October 5, 2007 at 12:21 AM, Blogger بنت القمر said…

    ربنا يحفظهم ويحميهم
    ويقويكي عليهم انا عندي بنتين ومش توءم مطلعين ميتيني ومقعدينهم علي الكراسي وبيشوبوهم نسكافيه كمان
    قداره بقا
    ههههههههه
    بس بقولك انا ما بحبش اللي بيلبسوا التواءم زى بعض بحب ان التوءم كل ولحده يكون لها شخصيه متميزه ولبس وتسريحه مختلفه تحياتي حاسه بمسئولياتك اوي ولو ان بناتي اكبر بس الاتنين في الابتدائي عقبال ما يروحوا المدرسه يارب

     
  • At October 5, 2007 at 6:30 AM, Blogger واحده من الناس said…

    كل سنه وهما طيبين ربنا يحميهم يا رب ويفرحك علطول بيهم...
    أنا لسه ماعنديش أولاد بس
    نفسي أجيب توائم أسمع انهم بيجننو الواحد ويعذبوه بس أكيد بيكون عذاب لذيذ وكله يهون عشان خاطر فلذات أكبادنا

     
  • At October 6, 2007 at 8:53 AM, Anonymous Anonymous said…

    ربنا يخاليهملك يانون و يخاليكي ليهم و تفرحي بيهم يارب

    معلش من بعد اذنك اصل انكومبليت مختفيه بقالها فتره مابتكتبش فأسمحيلي يعني اقولها فينك يابنتي؟وحشتيني
    يارب تكوني بخير

    تحياتي ليكي و للجميع

     
  • At October 6, 2007 at 10:45 AM, Blogger الأميره أوسه said…

    يا أختشى يا أختشى
    كتاكيت وحلوين
    ربنا يخلى
    كل واحده بوستين
    وأنتى أربع بوسات
    وأبوهم ولا بالاش
    ربنا معاكى دى مسؤليه كبيره
    أخويا عنده تؤم لسه 7 شهور
    بنت و ولد
    هو يعينى خس النص عشان بيراعيهم
    وأمهم مش قادره عليهم
    وهو محتار بين شغله و مساعدتها فى شغل البيت و رعاية النونات
    رغم أنها متفرغه
    ياترى رأيك أيه
    هى بتدلع ولا عندها حق
    أفيدينى احسن مرارتى أتفقعت منها
    لأنك مش ذكرتى أن كان فيه حد بيساعدك
    أو نووووووو
    قولى بقا

     
  • At October 8, 2007 at 3:00 AM, Blogger sara said…

    مجهول 1

    جزاك الله خيرا

    ربنا يهدينا جميعا
    ــــــــــــــــــــــــ
    مجهول 2

    ميرسي علي كلامك
    وجزاك الله خيرا علي دعائك ليا
    ماكنش في داعي انك تكتب بمجهول ..المدونه مدونتك في الاول وفي الاخر وانت مش حد غريب وكمان كلامك مافهوش حاجه تجرح او تزعل

    ــــــــــــــــــــــــــ
    ناثينج

    هابعتلك صور عيد ميلادهم والفيديو لما ادخل نت واقابلك

    وحشتيني ووحشتيهم بجد

    ــــــــــــــــــــــــ
    جروم

    جزاك الله خيرا علي الدعاء

    وتحياتي لمنساس البلد

    ـــــــــــــــــــــ
    الاستاذ

    نورت مدونتنا متهيئلي دي اول زيارة

    ويارب ماتكونش الاخيرة

    ـــــــــــــــــــــ

    انسانه
    اسماء بناتك حلوة وبالذات سارة

    اصل الاسم دا له معزة خاصه عندي

    ربنا يخليهملك

    ــــــــــــــــــــــــــــ
    بلاك كايرو روز


    ميرسي علي كلامك الجميل وربنا يخليكي يارب

    ــــــــــــــــــــــــــ
    انكومبليت

    عجباني اوي نون الجمع في نـــــــفرح دي ..دلالتها مش مريحاني ..واخدالي بالك

    ـــــــــــــــــــــــ
    ياسمين

    علي فكرة انا قبل ما اتجوز كنت باختار دايما اسماء ولادي تؤام ..كنت مختارة عمر وعلي ولاد ودارين _قبل ما دارين بتاعت ايوا ايوا تطلع طبعا وتكرهني في الاسم _وسيرين بنات

    عموما استمري ..وصدقيني بتحصل

    ــــــــــــــــــــــــــ
    بنت القمر

    ههههههههههههههههههههههههه

    الله معك

    موضوع اللبس دا بقي ..بقي عاده عندي اني اختار موديل واحد وتلات الوان مختلفه ..لأنهم وهما صغيرين قوي كانو كل الناس بتتلخبط فيهم ومش بتعرفهم من بعض _رغم انهم مش شكل بعض_ فانا كنت مخصصه لكل واحده فيهم لون لبسهم ببروناتهم بأدواتهم كلها ..ومع الوقت العاده دي فضلت معايا..بس اكيد طبعا لما يكبروا شويه هابطلها

    ـــــــــــــــــــــــــــ
    بلا عنوان

    يارب انشاء الله تنولي كل اللي بتتمنيه

    تحياتي

    ــــــــــــــــــــــــــــ
    اجندا حمرا

    ميرسي علي كلامك الجميل

    بالنسبه لأنكومبليت ..فهي بس مختفيه في رمضان ..وان شاء الله بعد رمضان هاترجع تاني

    ـــــــــــــــــــــــــــ
    الاميرة اوسا

    ميرسي ميرسي علي البوسات

    بالنسبه بقي لأخوكي _استني بقي لما اشمرلك واخدلك وضع الاستعداد_
    الكلام اللي بتقوليه دا ..هو نفس الكلام اللي حماتي واخت جوزي بردو بتقوله ..ياستي سيبيهم مع بعض هما يظبطوا حياتهم هو يساعدها مايساعدهاش ..هما احرار ..انتي بتبصي بس للموضوع من زاوية انه اخوكي ..لكن ممكن بردو تبصي لها من زاوية انهم زوجين بيحبوا بعض وبيساعدوا بعض ومتعاونين في كل حاجه

    وياستي في الاول وفي الاخر طبعا سلامة مرارتك ..

     
  • At October 18, 2007 at 6:13 AM, Blogger Doaa Ebrahim Aaql said…

    ماشاء الله
    ربنا يحميهم
    ويخليهم ليكى

    عندك حق
    البنت لما تصبح ام
    بتعذر امها على كل تصرفاتها
    اللى كانت بتضايقها


    تحياتى

     
Post a Comment
<< Home
 
تايهين على الطريق


مالي النهارده
إمبارح اللي عدّى
ناس من هناك
اديني ودنك

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

عدّى من هنا
free web counter