The Road To Nowhere
Our Stories about An Endless Trip On The Road To Nowhere!
Monday, August 27, 2007
..........اللي يخرج من داره




وقررت اخيرا امبارح اني هانزل اشتري لبس


طبعا الموضوع بالنسبه ليا مش اني هاشتري لبس ..قد ما اني هانزل ...اشوف الشارع والناس ..اخرج في الهوا ..بدل الحبس الانفرادي اللي انا قاعده فيه

المهم ..توكلنا علي الله واستغليت ان زوجي جه بدري امبارح من شغله .. وحزمنا الامتعه ..وسربت بنتين عند ماما واخدت التالته معايا
ونزلنـــــــــــــــــــــــــــا
ويارتنا ما نزلنا


واليكم التفاصيل

انا كنت عايزة اشتري Sportswear
نزلنا علي مدينة نصر .. وقدام المنصه لقينا العربيه نطت درجة حرارتها فجأه ل 130
بالكشف عليها اتضح ان زوجي العزيز نسي يزود ميه ..المهم طلع عنيناعلي ماعرفنا نجيب ميه ..وحلينا المشكله بسلام وامان ..

وكملنا طريقنا وكلنا تفاؤل ..عشان نشتري الحاجات

وعند اشارة رابعه ..اللي ورانا راح هووووب ..لابس فينا .. طبعا جوزي اتعفرت وخصوصا انه كان لسه مظبط العربيه ومغير الفوانيس والاكصدام ..نزل بص ..لقي الفانوس اليمين طار ..والاكصدام الجديد اتشرخ
فضل يبرطم بأن اليوم يوم غريب ..ومش عارف في ايه النهاردة ..واشياء من هذا القبيل
انا عماله اهدي فيه ..اقوله بلاش ننكد علي نفسنا ..انا مصدقت اني خرجت النهاردة
عشان خاطري ماتكشرش . .. اقوللك ..انا هاموت من الجوع تعالي ننزل علي وسط البلد نجيب باقي الحجات واعزمني علي تكا..وانا اعزمك علي ايس كريم
واتجهنا الي وسط البلد

واحنا في طريقنا موبايل جوزي رن

الوو..ايوة ..ازيك يامحمد عامل ايه ..ايه يابني ما بتسألش ليه ..في ايه ..ايه ..قسم ..قسم ايه ..مأذون ..مأذون ايه ..طب اهدي بس اهدي ..طب هاروح سارة ومروج واجيلك ..طب خلاص اهدي انا خمس دقايق واكون عندك


انا: في ايه ؟؟
زوجي : محمد بيقولي تعلالي في قسم الساحل حالا وهات معاك مأذون !!!

انا : ليه في ايه ؟
زوجي : معرفش في ايه ..استنيني انتي في العربيه ..هانزل اشوف في ايه ..لو لقيت الموضوع هايطول اروحك انتي ومروج وارجعله تاني

اتجهنا الي القسم ..لقينا صاحب جوزي واقف علي باب القسم ومعاه اتنين رجاله واتنين ستات ..المهم اتضح ان الاتنين الستات دول مراته وحماته ولالتنين الرجاله دول اخوه والمأذون
حوار طويل حصل قدام القسم ماسمعتش منه ولا كلمه ..لقيتهم بيقربوا ..بيسندوا علي العربيه..الراجل بيفتح دفتر .. بطايق وبيانات بتتاخد ..وتم الطلاق علي كبوت العربيه وانا بصه ومتنحه ومش فاهمه اي حاجه
خلصنا الموضوع ..جوزي ركب العربيه ..حساه مش طايق نفسه
سألته بصوت واطي:.احنا هنعمل ايه دلوقتي
قالي بزهق :انتي مش بتقولي جعانه واكيد تعبانه من اللف ومش هاتقدري تحضري عشا ..نروح اي حته نتعشا ..ونروح ..خلاص مافيش وقت اننا نشتري اي حاجه تانيه
انا : طيب ..ماشي
وحمدت ربنا في سري ان الامور جت علي قد كدا
المهم قولنا ننزل شارع شبرا نجيب كنتاكي ولا كشري حتي ونروح علي البيت
طبعا في طريقنا كان لازم نمر باشارة الخلفاوي
واشارة الخلفاوي_لمن لا يعرف_ من اغلس واطول الاشارات اللي ممكن تقف فيها
وغالبا بتبقي زحمه ال 24 ساعه ..سواء بالعربيات او بياعين الفل والمناديل ولعب الاطفال والمتسولين
المهم عشان ما اطولش عليكم ..قولوا طولي
واحنا واقفين في الاشارة لقينا راجل عجوز بيخبط علي الشباك جمب جوزي وبيشاورله افتح

نزل الازاز ودار الحوار التالي

الراجل العجوز : انت طلعت زكاة رمضان ؟
زوجي : اشمعني يعني !!
الراجل العجوز : مش لازم تزكي علي نفسك ومالك ..ولا انتو تنهبوا حق الغلابه بس
زوجي : ياسيدي مين قالك اننا بننهب حق الغلابه ..انت عايز ايه دلوقتي ؟
الراجل العجوز: عايز حسنه من زكاة رمضان
انا طبعا واقعه علي الارض من الضحك
زوجي : ربنا يسهلك
الراجل العجوز: يعني مش هتديني حسنه
زوجي :ربنا يسهللك!!
الراجل العجوز: امال قاعدلي كدا في العربيه كيف السبع واللي يشوفك يقول ياما هنا ياما هناك ..ومش عايز تديني حسنه
زوجي طبعا تنح من رد الفعل بتاع الراجل ومش عارف يعمل ايه ..دا راجل كبير يعني مش معقول هيتخانق معاه ولا يهزءه
انا والحوار استفزني جدا :انت عايز ايه دلوقتي ؟؟
الراجل العجوز : عايز حسنه
انا : ربنا يسهلك ياسيدي..اتكل علي الله
الراجل العجوز : روحوا ربنا مايبارك لكم
طبعا كنت هامد ايدي اجيبه من زمارة رقبته لولا زوجي اللي بصلي ..ما تتكلميش
زوجي : ياعم انت راجل كبير وانا مش عايز اغلط فيك علي المسا ..ربنا يسهلك
انا : ياللا ياعم ربنا يسهلك . مش عايزين جر شكل علي المسا في يومك الزفت دا
الراجل العجوز بصوت عالي :انتي بتتكلمي ليه انتي؟ ماتشوفي نفسك بدل ما انتي بتتسرمحي برة بيتكم لحد نص الليل _ الساعه كانت 11
تقريبا _ استر علي ولايانا يارب
طبعا انا الدم غلي في عروقي وزوجي حساه هايجيب الراجل من قفاه والاشارة فتحت والكلكسات اشتغلت
انا وبدأت اتجنن خلاص: تصدق انك راجل مهزء فعلا ..انا مراته يابني ادم
الراجل العجوز وهو بيبعد : مراته ايه بس ياشيخه ..بلا مراته بلا كلام فاضي
طبعا انا بقيت اتشال واتهبد ..وجوزي حساه هايمسك الراجل يموته ركنا علي جمب ونزلناله والناس بدأت تتفرج علينا
زوجي : تعالي هنا ياراجل انت
الراجل العجوز :ياعم اسكت بقي وخليك في االلي انت فيه انت والسنيورة اللي معاك
زوجي وبقي بيطلع شرار من عنيه : اخلينا في اللي احنا فيه ايه يا راجل يا مهزء انت
مع ملاحظة ان جوزي كان بيسوق وانا علي الكرسي اللي جمبه وروجا بنتي علي رجلي بأكلها نايتي:)
جه عسكري المرور عشان يشوف في ايه
العسكري: في ايه يابيه؟
زوجي: الراجل المجنون دا..يا اما اديله حسنه ..يااما يقل ادبه ويعك في الكلام
عسكري المرور: وبعدين يا حسنين ..انت مش هاتجيبها لبر
معلش يابيه ..اصل عقله علي قده

معلش يا انسه احنا اسفين
جوزي وحساه خلاص هايتجنن: انسه مين ياعم ..دي مراتي
العسكري وهو بيبعد : .....خلاص يابيه براحه ماتشخطش هو ما قدرش علي الحمار ولا ايه
جوزي :اركبي خلينا نغور قبل ما اصور جنايه هن
انا : طب والعشا يا حبيبي
جوزي : ابقي اتعشي جبنه وزتون ..قدامي علي البيت


NONE
posted by sara @ 1:35 PM  
17 Comments:
  • At August 27, 2007 at 9:37 PM, Blogger Ahmed Shokeir said…

    ههههههههههه

    خروجة صعبة جدا وتعبر بشكل كبير عن حال الشارع المصري

    تحياتي على السلاسة في اتعبير

    :) Post f the day

     
  • At August 28, 2007 at 5:44 AM, Blogger الطائر الحزين said…

    الأول عاوز اطمن اتعيشيتى ولا لأ

    عارفة الموضوع ده اكيد مر على كثير منا باساليب مختلفة

    ناس ليها حظ وناس ليها عم حسانين

    ربنا يعافينا

     
  • At August 28, 2007 at 6:49 AM, Anonymous Anonymous said…

    هاهاهاهاهاهاهاها
    كفاره يا نون

    ياخرابي
    بتهيئلي حرمتي تقولي انك عايزه تنزلي
    ال حسنين قال ايه ده يابنتي دي شغلانه جامده اوي
    الناس مابقاش عندها ذوق خالص

    معلش و لا تزعلي نفسك

     
  • At August 28, 2007 at 7:19 AM, Blogger abderrahman said…

    heheheheh

    ده يوم مش عايز يعدي، فكرتيني بأيام كانت بتبقى كده، بس انا كنت بروح بدري مش بآوح مع اليوم

     
  • At August 28, 2007 at 8:04 AM, Blogger محمد عبد الغفار said…

    جوزك متأمر ما تم كان بفعل فاعل

    عشان تحرمى تفكرى تجيبى لبس تانى

     
  • At August 28, 2007 at 8:31 AM, Blogger أُكتب بالرصاص said…

    معلهش يا انسة

    على رأي هنيدي..

    في ايام كدا

    اليوم دا مش يومي خالث

     
  • At August 28, 2007 at 2:48 PM, Blogger ذو النون المصري said…

    البوست ده و الللي قبله فعلا ممتازين
    اللي قبله حكايه و الله
    واحد ميعرفش هاملت و التاني ميعرفش لير
    هههههههههه
    مش مشكله مهو الانسان مش ممكن يعرف كل حاجه في الدنيا
    .................
    شوارعنا في القاهره من خلال زياراتي القليله لها صعبه جدا
    الحمد لله عندنا في كفر الشيخ الامر سهل جدا جدا
    و الشوارع تعتبر فاضيه بالنسبه للقاهره

     
  • At August 28, 2007 at 7:28 PM, Blogger Nothing To Lose said…

    ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    روحى منك لله يعنى دلواقتى جوزى يجى من بره يلاقينى فطسانه من الصحك اقوله ايه
    نان الشحات بهدلها هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    بكرة هكتب كومنت بجد فطستينى من الضحك
    بحبك اوى

     
  • At August 29, 2007 at 11:05 AM, Blogger مجهول said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At August 29, 2007 at 11:07 AM, Blogger مجهول said…

    نون
    ههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههه
    مش عارف ابطل ضحك
    اولا معلشي اني غبت كتير عن التعليق هنا عارفة الصيف وحرارته بين القاهرة واسكندرية والصحراوي وربنا يستر

    ثانيا
    الف مبروك لرينا
    nothing to lose
    وبالرفاء والبنين وربنا يبارك لها ويعيشوا في تبات ونبات ويجيبوا صبيان وبنات

    ثالثا
    نصيحة
    متخرجيش من بيتكوا تاني افضل
    مالها الجبنه والزيتون الاسود
    بدل ما يحصل كل يوم كده

    يعني العربيه تسخن
    تتخبط العربيه
    واحد صاحب جوزك طلق
    الشحات حسنين الرذل
    ياساتر ده فيه ناس لزقة عايزه تنضرب لازم كويس ان زوجك ما مدش ايده وعمل مشكلة شكله صبور شوية

    عموما
    بلاش تفكري في شرا لبس تاني
    ممكن تطلبيه ديلفري احسن

    اصل صراحة انتي جبتي نص مشاكل المجتمع اللي حواليكي في طلعة واحدة

    ربنا يستر لو نزلتي تاني يا نون

    ههههههههههههههه

    تمنياتي لك بالحياة السعيدة جدا
    دمتي بخير وتقبلي مودتي
    ...........
    صحيح
    هوه مين شوكسبير ده؟

     
  • At August 29, 2007 at 11:48 AM, Blogger blackcairorose said…

    بصى على الجانب الحلو فى الحكاية يا نون

    أولا : اتقالك سنيورة وظريف ان الواحدة تسمع مجاملة

    ثانيا: العسكرى فاكرك لسه أنسة وصغيرة رغم العيال والناس على رأى فيروز

    هو البنى أدم مبيحمدش ربنا أبدا؟ لول

     
  • At August 29, 2007 at 11:49 AM, Blogger blackcairorose said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At August 29, 2007 at 3:29 PM, Blogger بنت القمر said…

    انا لو منك كنت استغل الموقف واهري بدنه شايف كل التاس فاكرنى صغيره كل الناس حاسدينك عليا يا مخطوفه بدري يانا
    وما تسكتيش الا بهديه لزوم المحبه ولو ما عشاكيش خدى حقك ناشف فلوس العشاء ياروحى تحياتى

     
  • At August 29, 2007 at 10:54 PM, Blogger همسة قلم said…

    هههههههههههههه

    الله يعينك ويعين جوزك والله

    يعني مدام وعلى رجلك بنوتة وجنب جوزك ياآنسة :D

    شر البلية ما يضحك بصحيح

    سعيدة للتعرف على المدونة :)

    كل التحية ياآنسة

    قصدي يافندم
    :)

     
  • At August 30, 2007 at 1:12 PM, Blogger سجدة said…

    إلا لو كان بقه طلع فى نافوخ ضابط المرور انك السنيورة اللى معاه وشدكوا على القسم بقه
    دى كانت تبقى ليلة
    بس ليله ساخنة بجد

     
  • At August 30, 2007 at 7:02 PM, Blogger عروس البحر said…

    بجد انا سعيدة اوي باكتشاف مدونتك العظيمة
    و ارجو ان تزوري مدونتي البسيطة اللي مش قد المقام
    و نصيحة مني يا اختشششي و لاهي و لاهي
    انتوا محسودين خالص بالص
    تحياتي لغاية بكرااااااا

     
  • At September 12, 2007 at 10:23 PM, Blogger sara said…

    ahmed shokeir

    ميرسي ميرسي

    دا شرف ليا

    ـــــــــــــــــــــــــــــــ
    الطائر الحزين

    علي رأيك

    ربنا يعافينا

    ــــــــــــــــــــــــ
    اجندتي

    عم حسنين ..دا انا عامله البوست كله اصلا عشانه ..مسيرك تقابليه لو مريتي من اشارة الخلفاوي

    ـــــــــــــــــــــــ
    عبدو باشا

    انا الللي استاهل كل اللي يجرالي

    ــــــــــــــــــــــــ
    احمد عبد الغفار

    شكلك عملتها قبل كدا :p
    ــــــــــــــــــــــ
    اكتب بالرصاص

    فعلا اليوم ماكنش يومي خاااالث

    بس تعمل ايه بقي في المقاوحه

    ــــــــــــــــــــــــــــ
    ذو النون

    والله انا بعز كفر الشيخ واهلها لأن في ناس غاليين عليا فيها

    ممكن نعزل عندكم اصلا قريب

    ـــــــــــــــــــــــــــ
    ناثينج

    اضحكي ياختي اضحكي ..كان نفسي اشوفك في الموقف دا واتفرج عليكي كنتي هاتعملي ايه ..الله يرحم جزاك الله خيرا :p

    ـــــــــــــــــــــــــــ
    مجهول

    حمد الله علي السلااااااااااامه

    والله انا من ساعتها وانا خايفه انزل تاني اصلا

    ــــــــــــــــــــــــــ

    بلاك كايرو رووز

    تعملي ايه بقي في التشاؤم

    ـــــــــــــــــــــــــ
    بنت القمر

    كنتي بدري بالنصيحه دي بدري شويه ..عيبي اني قريت كومنتك دا متأخر

    اوعدك النزوله الجايه هاعملها

    ـــــــــــــــــــــــــــ
    همسة قلم

    ميرسي ميرسي ونورتي المدونه المتواضعه ...يافندم

    ـــــــــــــــــــــــ
    سجده

    اه تخيلي

    بس ميزة البطاقات الجديدة ان بيبقي فيها اسم الزوج..بس النحس بقي كان ممكن يخليه هو اللي ينسي بطاقته

    ــــــــــــــــــــــــ
    بنت لذيذه

    دا ايه الكلام الكبير دا ..ميرسي ميرسي يا جميل ..انتظري زيارتي ليكي بعد السحور ..قهوتي زياده

     
Post a Comment
<< Home
 
تايهين على الطريق


مالي النهارده
إمبارح اللي عدّى
ناس من هناك
اديني ودنك

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

عدّى من هنا
free web counter