The Road To Nowhere
Our Stories about An Endless Trip On The Road To Nowhere!
Friday, May 11, 2007
أعــــــــــــــــــز النــــــــــــــــــــــاس



علي طول الحياه ..نقابل ناس ....ونعرف ناس ..ونرتاح ويا ناس عن ناس وبيدور الزمن بينا.. يغير لون ليالينا ونتوه بين الزحام والناس ..ويمكن ننسي كل الناس .. ولا ننسي ..حبايبنا ..اعز الناس حبايبنا


سنين ..وسنين ..تفوت ..مانحس بوجدها ولا وجودنا ..ولحظة حب عيشناها ..نعيش العمر تسعدنا ..ومين ينسي ..ومين يقدر في يوم ينسي ..شعاع اول شرارة حب ..ونظرة من بعيد لبعيد تقول حبيت ..ورمش يقول غلبني الحب ..ومين ينسي ..ومين يقدر في يوم ينسي ..ليالي الشوق ولا نارها.. وحلاوتها ..ولا اول سلام بالايد.. ولا المواعيد.. ولهفتها ..ولا ننسي ولا نقدر في يوم ننسي ..حبايبنا ..اعز الناس ..حبايبنا




حبيب قلبي ..وروح قلبي ..حياة قلبي ..يا أغلي الناس ..يا احلي الناس ..يا كل الناس


لسه مشوار الحياه ..شايل لنا وقفات ..معالم في طريق الحب ..احلي كتير من اللي فات








كل الناس اللي بحبهم ..بابا ..ماما ..بناتي ..جوزي ..وكل الناس اللي ليهم معايا ذكريات حلوة هاتفضل دايما محفورة في قلبي وعمري ما هنساها




انكومبليت ناثينج تو لوز ..مليتو عليا حياتي بجد ..كل ضحكه ضحكناها سوي من قلبنا وكل دمعه نزلت من عين واحدة فينا عشان خاطر التانيه ..قعدتنا سوي في مكانا اللي بنحبه ..لمتنا سوي ..جلسات النميمه خناقنا وهزارنا ..كل دي حجات بجد عمرها ما تتنسي...بجد بحبكو اوي ربنا يخليكو ليا ..ومافيش حاجه تفرقنا ابدا


ناثينج تو لوز ..كل ما افكر انك ممكن تسافري في يوم من الايام وتسبيني لوحدي ..حتي لو كان اليوم دا بعد ميت سنه (بعد الشر طبعا ) بس الفكرة بتموتني وبحاول اهرب منها وانساها ..بس بجد هاتسيبي جزء كبير في حياتي صعب اوي ان اي حد يملاها غيرك انتي
None
posted by sara @ 1:46 PM  
18 Comments:
  • At May 11, 2007 at 4:28 PM, Blogger Nothing To Lose said…

    عاااااااااااااااااااااااااااااااا
    عااااااااااااااااااااااااااااااااا
    عاااااااااااااااااااااااااااااا

    بجد انا كل ماأفكر ازاى هعيش من غيرك احس انى بمووووووووووت
    انا بجد مليش فى الدنيا دى غيركم
    ومهما دخل فى حياتى حد مبيقدرش ابدا ياخد ولا جزء صغير من مكانكم

    بجد يا نان انتى قلتى قبل كدا ان اوقات كتير بخرج من طابور الصداقه الى طابور الابناء
    انا بقولك انى اوقات كتير بحس فيكى انك امى اكتر من اختى
    بجد بحتاج دايما لحضنك واول حد بشكيلوا همى ومش برتاح الا معاه ولما بطبطبى عليا بحس ان اى حاجة فى الدنيا تهون طالما انتى معايا بجد..لما بتتخانقى معايا ببئا مبسوطه بحس انى فى امان وورايا اللى هيوقفنى لو غلطت
    لما بقع هلاقى اللى يسندنى
    واليوم اياه اللى حصل فيه اللى حصل تعرفى ان حبك زاد فى قلبى اضعااااااااف الاضعااااااف حسيت اد ايه بجد انتى بتخافى عليا وبتحبينى

    اقولك حاجة اول مرة تعرفيها..لما دخلتى تولدى انا كنت جايه فى الطريق بعيط كنت مرعوبه وموجوعالك
    دا غير طبعا ان الاعارض كنت بشاركك فيها
    فاكرة لما تعبتى وانا يوميها تعبت وحسيت بنفس الاعراض ههههههههه
    وطول ما انتى حامل نفس الى بيحصلك كان بيحصلى وبنعرف قدرا

    لما شفت ولادك حسيت انى انا امهم كنت فرحانه ليكى اوى وكان نفسى ادخلك
    العمليات بس قلت جوزك هيغير:P

    بجد مش كلام انتى امى واختى وصاحبتى دنيتى كل مكان روحنا ..ايام الطققان..هبلنا مع بعض سهرنا للصبح سوا حتى خناقنا حاسه انه اجمل حاجات حصلت فى حياتى تعرفى انى بحس انى مش عايزة اصاحب حد مستكفيه بيكى عن الدنيا
    بس انتى عارفه لحد الجواز ولا ياختى:P:P

    رغم ان معرفتنا مش من زمان اوى بس والله حاسه اننا كنا عايشين مع بعض من اول ما تولدت ...عوضتينى بجد عن الاخت
    اللى ربنا حرمنى منها

    اوقات كتير بغير عليكى اوى على فكرة وعلشان الصراحه هو دايما

    انا بحبك اوى والله وكلامى دا جزء صغير من اللى جوايا

    منك لله مش كفايه بنتك مخلتنيش اعرف انام كمان خلتينى بعيط

    ربنا يخليكى ليا ..وانتى عارفه انى مهما بعدت هيكون بعد مكان لكن انتى معايا على طول

    عاااااااااااااااااااااااااااااا
    مش عارفه ابطل عياط سلام بئا امشى

     
  • At May 11, 2007 at 6:13 PM, Blogger Eric Matt said…


    قعدت أسمع الأغنية للأخر

    حلوة وطبعا راكبة ومتعمدة على البوست

    ربنا يخليكم لبعض يا رب

    والله عيني دمعت لأني افتكرت كل اللي بحبهم بسبب البوست ده

    كلمة أعز الناس رنت في وداني :))

    وخلتني أفتكر ناس كتير أوي

    ربنا يكرمكم جميعا يا رب

    تحياتي لكن من ماناساس البلد

     
  • At May 12, 2007 at 12:02 AM, Blogger البتاع said…

    بصو هو من كلامكو انا كنت حعيط مع انى معرفش اى حاجة فى الليلة دى خالص
    بس بجد الاغنية دى بتموتنى عياط وذكريات
    من روائع حليم بجد

    ويارب ياجماعة ماحدش فيكو يتفرق عن التانى خالص مالص

    تحياتى ليكو جميعا

     
  • At May 12, 2007 at 5:26 AM, Blogger Incomplete said…

    منك لله
    بتفكريني ليه
    والله أناعمالة جوايا أهرب
    ومش عايزة أفكر ولا أفتكر
    انا اكتأبت على حسك والله يابنتي
    انا صحيح مش معاكم من زمان..بس ربنا بعتكم ليا من السما.. ماليتو عليا دنيتي والفراغ اللي كنت فيه
    أول مره أحب حد بسرعة وصدق زي ماحبتكم كده
    أول مره يكون ليا ذكريات ودموع وضحكات مع أصحاب زيكم كده
    أول مرة يكون ليا فعلاً أصحاب بجد
    أول مره أثق في حد حد زي ماوثقت فيكم
    أول مره أخاف أفارق حد زي مانا خايفة افارقكم
    بتخنق لما تضايقوا.. وبسعد لفرحكم
    ياميرووووو انا والله قلبي بيوجعني لما بس الفكرة بتعدي على دماغي
    ش عاااااااايزة افككككر
    مش عااااايزة افكككككككككر
    :(((((((((
    يانان أنا مش قدرت اسامح نفسي طول الليل علشان مش قدرت اكون عندك وانت متضايقة..وكان غصب عني والله
    والله انا مش عارفه أنا كنت عايشة من غيركم ازاي
    انا والله بحبكم قوووووي
    سامحوني لو كنت عملت حاجة تضايقكم ووالله بيكون من غير ماقصد
    مش متخيلة يعني ايه مش هنكون احناالتلاته في مكاننا اللي بنتقابل فيه كل شهر
    يعني ايه النكد اللي بكون فيه لما يعدي يوم ومش أشوفكم
    انتم اكتر حاجة حلوة قابلتها في حياتي بعد موت بابا
    انتم خليتوا ليا ذكريات حلوة في حياتي غير ذكريات بابا
    يعني ايه ميرو مش هتكوني معانا
    انتم بتتكلموا جد
    نفسي أرجع كل وقت من ساعة ماعرفتك ومش كنت قريبة فيه منك..علشان اقرب فيه
    نفسي ارجع كل ثانية ضاعت مش كنت فيها جنبك
    انا بحبك قووووووي ياطيبة يارقيقة ياأم قلب أبيض..عزائي الوحيد انك هتكوني مع اللي بيحبك
    ربنا يسعدك
    بت يانان
    مش تخافي انا مش هسيبك ابداً إن شاء الله
    وانا قررت أحول علشان مش أتجوز وابيعيك زي البت التانيةدي
    :P :P
    مش تزعلي بقى علشان والله بزعل قوي على زعلك
    :(:(
    ربنا مايحرمني منكم

     
  • At May 12, 2007 at 3:10 PM, Blogger محمد عبد الغفار said…

    ربنا ميحرمكم من بعض

     
  • At May 12, 2007 at 8:12 PM, Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said…

    عاشر يا ابن ادم
    مسيرك تفارق

    ده حال الدنيا

    تحياتشي

     
  • At May 13, 2007 at 3:21 PM, Blogger bastokka طهقانة said…

    ليه يا بنات النكد ده انتم بتحسبوا البلا قبل وقوعه فرفشوا كده و تعالوا اسندوني


    اوروفوار

     
  • At May 14, 2007 at 1:40 AM, Blogger Van Gogh said…

    البوست ده بتاعكوا
    انتوا التلاته

    لا مجال للتعليق

    ربنا يخليكوا لبعض

     
  • At May 14, 2007 at 5:43 AM, Blogger Reemo said…

    عيشو اللحظه متفكروش فى بكره
    اللى هيحص بكره الله اعلم بيه
    المهم النهارده
    اللى بينكو شئ جميل
    اوعو تضيعوه فى حزن على اللى لسه هيحصل
    استمتعو وحقربو واضحكو مع بعض
    ربنا يسعد كل ايامكو يارب
    تحياتى

     
  • At May 14, 2007 at 10:29 PM, Blogger احمد عبدالحي said…

    اقسم بالله انا كان بيني وبين العياط هبابه
    ايه المشاعر الجميلة دي
    بجد انا كنت فاكرها خلصت

    ربنا ما يحرمكم من بعض ابدا
    ملحوظه بسيطه ل ان كمبليت
    بلاش موضوع التحويل ده ارجوكي كده والله احسن

    اللهم قد بلغت
    سلامووووذ

     
  • At May 17, 2007 at 8:34 AM, Blogger Diyaa' said…

    جميل أوي الصدق ده
    بس مش عاجبني حاجة واحدة
    نميمة ايه بس :( بطلوا نميمة بقي :))
    همشي بقي بدل متضرب
    جميل أوي البوست ..جميل لأنه مش مزيف

     
  • At May 17, 2007 at 1:57 PM, Blogger صاحب البوابــة said…

    الاخوة الكرام لأن دورنا هو إظهار الحقيقة وتوعية الناس بها , ولأن ما علمته عن ذلك المجاهد يمثل قيمة عظمى المفترض أن نفتخر بها ونكرمها , لا أن نعتقلها ونسجنها , فإني أطلب منكم رجاءاً أن تساعدونا في بدء حملة الافراج عن شيخ المجاهدين السيد / أبو الفتوح شوشة , المعتقل منذ حوالي 20 يوماً , ويعاني وضعاً صحياً سيئاً داخل محبسه نظراً لكبر سنه البالغ 80 عاماً , وتتمثل الحملة في نشر هذا البوست الجاهز يوم الجمعة الموافق 19/5/2007 , ونشر صور شيخ المجاهدين في جميع المدونات المشاركة – الصور موجودة في مدونتي- , مع توسيع نطاق الحملة لتشمل كافة المدونات التي نستطيع الوصول اليها .. وجزاكم الله خيراً ...

    البوست بعنوان

    أن تكون أبو الفـتوح شوشة

    حملة الإفراج عن شيخ المجـاهدين :

    في ظل تلك الهجمة الشرسة التي يتعرض لها كل وطني حر شريف , تتعدى تلك الهجمة هذه المرة خطوطها الحمراء , وتتمادى في غيها المنهجي , لتصطدم برمز من رموز العزة والكرامة في مصرنا الحبيبة , إنه شيخ المجاهدين الذي يربو عمره عن الثمانين , الأستاذ أبو الفتوح شوشة , ورغم ان الكثيرون من قد لا يعرفونه , ربما لأنه ليس بلاعب كرة قدم قديم أو مطرب شهير قد إعتزل ... بل إنه من القلائل الذين ما زالوا أحياء ممن سبق لهم الخروج مجاهدين وقت تقسيم فلسطين عام 48 م , ورغم أن الكل قد تناساه , في غمرة إعتقال نائبي مجلس الشعب من الإخوان المسلمين , وقد تم إعتقاله معهم وقتها بكل القسوة رغم شيخوخته وكبر سنه , إلا أنهم لم يرحموه , ولم تمنعهم كهولته , بل لفقوا له التهمة الشهيرة وهي محاولة قلب نظام الحكم !!! وكأن كهولته وكِبر سنه تسمح له بمجرد التفكير في قلب منضدة و ليس قلب نظام الحكم !!! لكننا اليوم نعلنها إننا لم ننساه , وكيف ننساه ؟؟ وقد حمل لواء الرجولة والعزة آنفاً وخرج ببدنه وماله قاصداً فلسطين ليجاهد عام 1948م اليهود الصهاينة وهو يبغي النصر أو الشهادة , , إنه اليوم له كل الحق علينا في ان ندعمه تماماً , حتى ولو لم يطلب , وحتى ولو لم يعلم , فإننا من منطلق من نمثله من صحافة شعبية , تمارس دورها في تنوير شعوب المنطقة , نعلن اليوم ما الذي يعنيه أن تكون شخصاً كشخص أبو الفتوح شوشة في مصرنا الحبيبة ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تكرم وتصير رمزاً لكرامة الرجال لو كنت في بلد غير مصر ... أما لأنك في مصر ... فهذا معناه أن تصير نزيل أحد السجون وحبيس أحد المعتقلات ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج للجهاد في فلسطين وعمرك لم يتجاوز التاسعة عشر ...فتبلي البلاء الحسن ... ثم تعود لتنال جزائك على جهادك وبدلا من تكريمك يزج بك في السجون 15 عاماً مع الشغل والنفاذ ..

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تعود من فلسطين راضياً عن نفسك ... راضياً عن جهادك ... راضياً عما فعلته لرفع لواء الذود عن فلسطين ... فلا يرضى عنك النظام ... لتذوق الويل والتعذيب في السجون المصرية ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج من السجن بعد 15 عاماً كاملةً لتمارس رسالتك في البناء والاصلاح من جديد ... بدون أن تتغير قناعاتك أو تتزعزع ثقتك في نفسك ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تترشح في انتخابات مجلس الشعب لعام 1987م ... فيهب جميع أبناء دائرتك لإنتخابك ... بما فيهم أقباط دائرتك بالكامل .... فتنجح نجاحاً باهراً ... ثم يتم حل المجلس لأجل إسكاتك ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تتحصن بحب الله و تحظى بحب الناس لك ...... لكنك في الوقت نفسه تجد أن النظام يُكن الكره لك ... ويعتقلك المرة تلو الأخرى ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ألا يرحموا شبيتك وأنت قد قاربت الثمانين ... فيزجوا بك في المعتقلات غير آبهين ... ويحولوك لمحاكمة هزلية غير مستنكرين ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تُحارب في رزقك وسكنك وراحتك وانت شيخ كبير ... ويضيقوا عليك كل شئ حتى يسجنوك ... في الوقت الذي تتمنى أن تنعم فيه براحتك ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه جهاد في صغرك ... تعذيب في شبابك ... بهدلة في كهولتك ...

    أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ... اننا معك حتى النهاية ... نهاية ظلمهم أو نهايتهم ...

    الروابط :
    مدونة انسى تذيع نبأ اعتقال شيخ المجاهدين
    http://ensaa.blogspot.com/2007/04/blog-post_9947.html

    مجلّة "فلسطين المسلمة" تذيع فقرات من جهاد شيخ المجاهدين
    http://www.fm-m.com/2003/aug2003/story24.htm

    تقرير صحيفة المصريون عن اعتقال قدامى رجال الاخوان المسلمين
    http://www.almesryoon.com/ShowDetails.asp?NewID=34088&Page=1

    ملف pdf عن جهاد شيخ المجاهدين المصريين في فلسطين
    http://www.fm-m.com/2003/aug2003/pdf/51.pdf

    تم تدشين مدونة الحرية لأبو الفتوح
    http://freeaboalftouh.blogspot.com/

    جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الدستور عن شيخ المجاهدين بتاريخ 13/5/2007
    جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الوفد عن شيخ المجاهدين بتاريخ14/5/2007

     
  • At May 17, 2007 at 2:51 PM, Blogger maged stephen said…

    أرجو المعذرة لأنى بأفهم متأخر
    أنا شايف أن الوفاء له الوان كثيرةونادرا ما شاهدت مثل روعة لون قلبك الذى يتكلم

     
  • At May 20, 2007 at 12:39 PM, Blogger sara said…

    ناثينج تو لوز

    no comment

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
    جرووم

    يارب ترجع بألف سلامه للناس اللي بتحبهم ويحبوك

    تحياتي لمنساس البلد
    ــــــــــــــــــــــــــــــــ
    البتاع

    والله نفسي اقولك جدا ربنا يستجيب دعائك
    بس معني كدا ان البت المسكينه تقعد جمبي من غير جواز

    مدونتك عجبتني جدا ..والبروفيل بتاعك في حجات كتير شبهي

    نورتيني ويارب ما تكونش اخر زيارة

    ــــــــــــــــــــــــــــــ

     
  • At May 20, 2007 at 2:23 PM, Blogger sara said…

    انكومبليت

    no comment

    اصل بجد انتي وهي مش هلاقي كلام ينفع يسد في الليله دي تاني

    بس بجد ممكن اقولكم انتم احسن حاجه حصلت لي في حياتي

    ــــــــــــــــــــــــــــــ
    محمد عبد الغفار

    ميرسي ربنا يخليك ..نورت البلوج
    ـــــــــــــــــــــــــــــــ
    سمباتيك

    اييييييييييييييييييييييه ..دنيا ,,وحدووووووووووووووه

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    بستوكتي

    علي رأيك ليه بنحسب البلا قبل وقوعه ..هانيجي يا جميل ..انتي بس تأشر ..اي خناقه

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

     
  • At May 20, 2007 at 2:32 PM, Blogger sara said…

    فان كوخ

    ربنا يخليك

    نورت البلوج
    ـــــــــــــــــــــــــــــــ
    ريموووو

    معاكي جدا ..بس المشكله بقي لما بتدخلي في الحاله بيبقي صعب انك تخرجي منها ...عموما انا حاليا بحاول اتناسي الموضوع واشغل نفسي معاها في تجهيزات الفرح واحساس الفرح كمان ..الخوف بقي لما تسافر ..ربنا يستر
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    احمد عبد الحي


    يارب يارب
    عموما حتي لو انكومبليت مش هاتحول ..لاقيت حل عبقري يخليها بردو تفضل معايا ..ماتقلقش

    نورتنا
    ــــــــــــــــــــــــــــــــ

     
  • At May 20, 2007 at 2:39 PM, Blogger sara said…

    ضيا

    ياعزيزي النميمه دي طبع في البنات ..بس عموما هي مش نميمه وحشه يعني ..احنا بس بنقعد نتناقش في احوالنا واحوال الناس اللي يهمونا ..كدا يعني

    ميرسي علي كلامك الجميل

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
    صاحب البوابه

    انا معرفش اي حاجه عن الموضوع غير دلوقتي ..عموما هننزل البوست ان شاء الله ..هو هايبقي متأخر شويه ..بس معلش والله انا مشفتش كومنتك غير دلوقتي

    ـــــــــــــــــــــــــــــ

    ماااااااااااااااااجد

    يخليك لينا يا ناصفنا ورافع راسنا ..
    ميرسي بجد علي الكلام الجميل دا ..بس ليه بتقول علي نفسك انك بتفهم متأخر ..طب يا رب رجالة البلد كلها يجيلها تأخر في الفهم زيك كدا

    نورتني

     
  • At May 23, 2007 at 2:09 AM, Blogger حقى اهرتل said…

    انا كنت من غير الصحاب صاحب قلقق
    وكنت عايش فى الحياه ع المفترق
    مين اللى قال انك هتقر تنتفض
    من غير ما ح يش اييدك م الغرق

     
Post a Comment
<< Home
 
تايهين على الطريق


مالي النهارده
إمبارح اللي عدّى
ناس من هناك
اديني ودنك

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

عدّى من هنا
free web counter