The Road To Nowhere
Our Stories about An Endless Trip On The Road To Nowhere!
Tuesday, August 25, 2009
مجرد هسهسة !

الصورة دي اتصورتها من كام يوم لما كنت في الفيوم
اكتشفت ان بقالي فترة فاقدة اهتمامي بالتصوير او بصوري انا تحديدا ومش عارفه ايه السبب !
يمكن عشان بقيت احس ان شكلي اتغير في الصور , اختفت مسحة البراءة اللي كنت بحبها وحل محلها شوية حدة وعدوانية
ناس كتير علقتلي مؤخرا علي الموضوع دا .. اني بقيت عدوانية وبدخل شمال علي طول في اللي قدامي
وانا عارفه ان كلامهم ممكن يكون صح , احساسي بالملل المطلق من الحياة ومن البني ادمين , سيناريوهات كلها متكررة زي ماكون عشتها قبل كدا مليون مرة لحد مازهقت ..مابقاش في حاجة ممكن تفاجئني ...لما حد بيقول حتي لو حاجة عابرة قدامي ساعات كتير ببقي عارفة هو قال كدا ليه وممكن كمان يكون مخبي ايه! .. مش دايما استنتاجي بيبقي صح اكيد او انا بحاول ما اثبتش الفكرة دي في دماغي عشان انا عارفه نفسي هسهس وبارانويا وسيئة الظن في الغالب
عشان كدا ببقي ساعات عدوانية.. حتي مع نفسي , مانا كمان سيناريو متكرر !

ناس كتير بتقول اني صعبة الارضاء وقلبي اسود بفتكر القسوة والحاجات الوحشة وبنسي دايما الحاجات الحلوة اللي اتعملت علشاني !
لو ربطت دا بالصور هلاقي نفسي فعلا باتعمد اني ما اتصورش ولو اتصورت غالبا باتصور لوحدي مهما كان الشخص اللي معايا بحبه وقريب مني,ممكن اكون مش عايزة حاجة تفكرني بحاجة حلوة عشتها مع حد عشان لما اقسي اعرف اقسي فعلا ولما ابيع اعرف ابيع فعلا واعرف اخلص من ارتباطي بحاجات صغيرة في حياتي مالهاش اي معني !
لما بشوف صوري القديمة عند ماما بحس ساعات برعشة حزن , ناس كتير اوي عدوا ومروا في حياتي اصحاب وقرايب وناس حبتهم وحبوني وعلموا علامات مابفتكرش مكانها غير لما اشوف صوري معاهم .. رعشة الحزن دي بتضايقني مش لمجرد انها حزن بس عشان باكتشف ساعتها اني ممكن اكون مانضجتش بالقدر الكافي وماتعلمتش ازاي ارمي ورا ضهري وازاي ما اربطش نفسي بحد وازاي مالتفتش ورايا تاني ..رغم اني دايما بادعي اني برمي ورا ضهري وماببصش ورايا !
دايما باقول ان الحقيقة الثابتة الوحيدة في حياتي واللي ممكن اربط نفسي بيها هي امي وبناتي ..مش عارفة اشمعني .. !! يعني ليه مش بابا مثلا رغم انه اقرب حد لعقلي ورغم اني واخده 75% من صفاته علي عكس ماما اللي ما اخدتش منها غير عصبيتها وعندها ..ورغم اني انا وماما مابنستحملش نعيش مع بعض اكتر من يومين من غير خناق علي عكس بابا اللي دايما بيبقي دبلوماسي في التعامل ودايما حواراته بتبقي امتع ومايتزهقش منها , وليه مثلا مش وائل رغم اني دايما بحسة نص التفاحة بتاعتي ورغم اني عارفة ومتأكدة اني مش هاستحمل العيشة مع اي شخص تاني غيره ومحدش في الدنيا دي كلها ممكن يستحملني بطباعي وهسهسي وتحولاتي الغريبة الا هو .. !

نرجع للصورة تاني
سالي قالت لي ان الصورة دي " إتمة" ودمها تقيل ومكشر وايمان قالت ان شكلها مش لطيف وعصام قال ان شكلي فيها عجوز ووائل شايف انها سهتانة والاربعة اجمعوا انها مش حلوة ..بس انا شايفة انها بمنتهي البساطة انا !
إتمة بقي سهتانة شكلي عجوز ولا صغير حنينة ولا انانية غدارة وممكن ابيع في لحظة ولا دايما ببقي مرتبطة بحاجات صغيرة عبيطة ومابقدرش ابعد عنها
بطلت احلل وافكر او حتي احاول اصلح عيوبي ,انا نفسي بكل عيوبي ومميزاتي وقابلة نفسي ومتصالحة تماما معاها وعمري ما هحاول ابدا اني اجي علي نفسي عشان ارضي حد .. انانية انعزالية ..واية يعني ! ما الناس كلها بيجي عليها وقت تبقي فيه كدا ..وهايبقي مالوش اي معني اني احاول ارضي الناس وابان دايما مثالية قدامهم .. عشان الطبيعي بتاعهم انهم مابيشفوش حد مثالي غير نفسهم ومابيلتمسوش لحد عذر في الغالب غير لنفسهم بردو !!

واللي بيحبوني هايقبلوني زي مانا ودايما هيلاقواالف عذر ليا حتي لو انا اشر الناس , واللي مابيحبونيش هاينقدوني الف نقد حتي لو كنت ملاك ماشي علي الأرض ..!
يبقي المهم اني احب نفسي زي ما اناواحب الناس زي ماهما واقبل عيوبي وعيوبهم زي ماهي طالما عارفة اني اتعامل معاها
مش كدا بردو ؟
posted by sara @ 5:57 PM  
7 Comments:
  • At August 25, 2009 at 10:40 PM, Blogger Unknown said…

    الصوره فعلا معبره
    وبصراحه كتير كنتي صريحه في الكلام عن نفسك
    انا معجبه بهذه الصراحه على الرغم من تحفظي على بعض النقاط

    هو ايه اللي ناقص؟ بيكون عنا تقريبا كل شي وبرضو مش مبسوطين!!

     
  • At August 27, 2009 at 12:45 AM, Blogger يا مراكبي said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At August 27, 2009 at 12:46 AM, Blogger يا مراكبي said…

    إحم

    الموضوع كده ما يطمنش خالص .. ولو ما لحقتيش نفسك بسرعة من الحالة الغريبة دي هتوقفي حال البنات

    :-)

    من المعتاد إن الإنسان بيمر بلحظات إكتئاب مؤقتة بسبب فترة تكرارية نمطية .. ده طبيعي وبيحصل لكل الناس .. لكن الموضوع ما بيستمرش كتير وبيرجع الإنسان يتفاعل مع الحياة من تاني .. لأن الحياة لا تتوقف

    لكن بجد تحية جامدة على الصراحة اللي في البوست دي .. دي أهم وأول طرق العلاج للخروج من الحالة دي .. أهم شيء إن الإنسان ما يضحكش على نفسه ويكشف أحاسيسه وعيوبه لنفسه

     
  • At September 23, 2009 at 5:09 AM, Blogger LION KING said…

    كل عام وانتم بخير

    عيد سعيد

     
  • At October 15, 2010 at 4:18 PM, Anonymous Anonymous said…

    مصر في مهب الريح

    فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع .

    1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
    2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
    3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
    4- العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
    5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
    6 - رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.
    لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى

    www.ouregypt.us

     
  • At April 6, 2011 at 8:50 PM, Anonymous Anonymous said…

    السلام عليكم
    قمت مع مجموعة من الأصدقاء بإنشاء عدد من المدونات ، ووضعنا بها إعلانات جوجل أدسنس، وبالفعل نحقق دخلا مش بطال
    فعلى جميع الأخوة الكرام سواء عنده مدونة أو لم ينشئ مدونة بعد، وكانت له رغبة في الاشتراك معنا في هذا العمل، برجاء مراسلتي على الإيميل niletrader@gmail.com
    والله الموضوع مثمر، وبالفعل وصلتنا دولارات من أدسنس ، فالموضوع ليس وهمًا
    برجاء نشر هذا الموضوع لتعم الفائدة
    مع تحياتي
    Hello
    We are a group of Egyptian guys who established some blogs where we added Google Adsense codes so we make some money on monthly basis, as a way of coming over our financial problems!!
    if you would like to help us through allowing us adding the Adsense code to your blog and share the profits with you, pls contact us niletrader@gmail.com
    Yours
    Ash

     
  • At June 6, 2013 at 3:37 PM, Anonymous Anonymous said…

    عطشـــان ياصبايا دلونى على السبيل

    فى عام 2008 كتبنا فى مصــــرنا محذرين ... من المؤسف أن صحفى مصرى مقيم فى أمريكا يكتب و يهتم و يحذر منذ أكثر من 6 سنوات بينما فى مصـــر نيام .. نيام -
    عزيــــزى القارئ أرجو أن تتعب نفســـك و تقرأ :
    - حوار مع السفير إبراهيم يســـرى
    - حوار الفريق ســوار الذهب : أتمنى أن تزول الحدود بين مصــــر و الســـودان
    - ثقافة الهزيمة .. السودان أرض مصرية
    - ثقافة الهزيمة .. موسم الهجرة إلى الجنوب ...

    بالرابط التالى

    www.ouregypt.us

     
Post a Comment
<< Home
 
تايهين على الطريق


مالي النهارده
إمبارح اللي عدّى
ناس من هناك
اديني ودنك

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

عدّى من هنا
free web counter