The Road To Nowhere
Our Stories about An Endless Trip On The Road To Nowhere!
Sunday, June 3, 2007
لحظة تجلي


عندما تكون دائما البدائل متاحه امامك..
دائما ما تختارين الاسوء
..ثم تملئين الدنيا حولك صراخاعلي ما اختارتيه
وانتي في كامل قواكي العقليه


صراع ابدي داخلك ان الامس افضل من اليوم ..
وماكان افضل من الان
..تقارنين دوما بين ما تمنيت ..وما حدث
..وما فقدت وما معك

ودائما تطالبين من حولك بأغاثتك..متناسيه
ان فاقد الشئ لا يعطيه


كنتي زمان بتتصرفي بتلقائيه اكتر من كدا
..ليه دلوقتي بتفكري في الكلمه ميت مرة قبل ما تنطقيها
وفي الحاجه الف مرة قبل ما تعمليها
بقي يهمك نظرة الناس لكي ..
اعترفي ..
نعم انتي تهتمي
وان كنتي تظهرين العكس ..حتي امام نفسك


.. تخافين الوحدة التي طلما عانيت منها وانتي صغيرة
تعلمين ان الجميع..جميع من تحبي ..يذهب في النهايه الي مكان ما ..
وتظلين انتي وحيدة دائما

وحدتك تحيا بداخلك
وستظل تطاردك مهما زاد عدد الناس حولك ..
تركنين دائما الي نفسك ..نفسك بس ..
بتحاولي تخديها في حضنك وتطبطبي عليها يمكن تحبيها
..بس من جواكي خايفه منها
عارفه انها ممكن في اي لحظه تغرز انيابها فيكي

تكرهين نفسك اشد ما تكرهين في الحياه..
مسخ دميم يحيا بداخلك
تودين احيانا التخلص منه ..ويود احيانا الفتك بك

تريدين دوما ان تحتفظي بخيوط اللعبه في يدك
تريدين من الدنيا كل شئ ..
رغم انك تفكرين الف مرة قبل اعطاء اي شئ

دائمة البحث عن الكمال ..
رغم انك تعاني من داخلك من قمة الشعور بالنقص


كنت بشوف نفسي كما اكرهها فيها ..حاولت ان اظل بجانبها
.فأنا اعلم انها مثلي جزعه ووحيدة وخائفه ..
ربما كانت افضل مني في اختيار مصيرها ..
وربما هي الان سعيدةراضيه ..
لكنني مازلت ابحث عنها في الوجوه التي اقابلها ولو صدفة في الطريق
..وافتقدها بين الحين والحين كما افتقد صورتي في المراة


تعشقين العيش في الاجواء الرماديه ..
وانصاف الحقائق .
اعلم ذلك جيدا وان كنتي تحاولين اخفاءه.. حتي عن نفسك

لما واجهتي نفسك مرة بحقائقك المجردة
شعرتي بانهيارك امام نفسك ..
انهارت الصورة اللي انتي عايشه فيها ومصدقاها
واللي دايما بتضحكي علي نفسك بيها
احيانا بيكون في انصاف الحلول ارضاء للطرفين لنفسك ..ولنفسك

تجذبك دوما اجواء الاثارة والمغامرات الجديده
..لكنك دوما اجبن من ان تكملي المشوار حتي نهايته

نفسي اثبت علي معيار واحد قدام نفسي ..
ولكن نفسي تأبي ذلك ..
سأظل دائما اعاني من ازدواجية المعايير ..
ساعات بيكون دا حل مؤقت ..مخدر ..
بس لما بتفوقي منه كالعاده ..بتكرهي نفسك

ساعات كتير بخاف علي اللي بحبهم يكون فيهم زي اللي فيا
.. او يكون اللي فيا منهم

تجربتك الاولي اثبتت فشلك الزريع في ان تكوني قدوة ..
قد كنتي كذلك يوما دون ان تدري ..ثم تصرفتي كالحمقي كعادتك

ذنبها هايفضل في رقبتك ..وهتفضلي قدام نفسك انتي السبب في اللي جرالها
اخدت منك اسوء مافيكي ..
اخدت خطأك المبرر قدام نفسك وقدام الناس وفعلت مثلك تماما
..فلا تلومي الا نفسك

عارفه ان المواجهه افضل طريقه للدفاع ..بس بافشل كل مرة

دايما ببقي من جوايا كمشانه علي نفسي..
وكل ما احاول اطلع.. اتصدم ..انكمش زيادة..
دايما بحس ان الناس بتكرهني.. يمكن لأني انا كمان بكرهني !!

ليه من جواكي مش راضيه..فاقده احساس القناعه بنفسك
كل ما بحاول اكون انا باتصدم ..

لو مش من الناس بيبقي من نفسي



..بتدوري علي الحقائق المطلقه..
رغم انك عارفه ان البر امان..
وانك كل ما بترمي نفسك في بحر التجربه بتغرقي


اعترف.. انك الشخص الوحيد الذي ملك جميع مفاتيحي وخيوطي
وجعلني اتخلي عن جميع قناعاتي السابقه ..
لأكون لك وحدك ومعك انت.. انا ..
وانثي مجردة من جميع القناعات والشعارات
ام تراه وهم مازلت اعيش فيه ..
وقيد لنفسي الثائرةدوما والتي تأبي القيود
تري لو اطلقت قيودك يوما ..ماذا ستفعلين بي ؟؟


امصيري ان امشي وغدي امس ..واحباء وقيود

هو ممكن الانسان من كتر مابيتعامل مع الالات ..يجي عليه وقت ويبقي زيهم
مدخلات ــــــ معالجه ـــــ مخرجات
feedbackبس يا خسارة من غير



طب ليه بتبصي للجانب الفارغ من الكوب ..
وتنسين الجانب الممتلئ
بس هو فعلا في جزء فارغ..وجزء ممتلئ..
في كوب اصلا ..!!

وللا كالعاده وهم بتضحكي بيه علي نفسك


لما بتيجي علي بالي ..بعرف اني قويه ..وهاستحمل ..
لما تبعدي مش هازعل ..لأني عارفه انك هاتكوني مبسوطه .. علي الاقل في الاول
ولأنك هاتفضلي جوايا .
عشت التجربه قبلك وعارفه الاحساس كويس .
ساعات بس بخاف عليكي لما تكتشفي الحقيقه المجردة ..وينهار المنظار الوردي ..
بخاف لأنك هاتكوني وحدك مش هابقي معاكي ..زي ماكنتي معايا .
ورغم اني ساعات ببقي مش طايقه غباءك ....
بس بحبك..
ياريت اقدر احبني قد ما بحبك


ملوله حتي من نفسي ..ومن شعاراتي الزائفه
احاول الثبات عليها
..ربما امام نفسي ..اكثر من الناس

لكنني سرعان مااملها..لتسقط سريعا

ترفضين دوما الاعتراف بضعفك..حتي امام نفسك..
تكرهين هذا الضعف وتحاولين دومامداراته تحت قناع القوة الزائفه
والذي ينهار بدورة بمجرد ان تكوني وحيده.. لعلك لهذا تكرهين الوحده؟!

اخدت منها عنادها وكبرها ..
وعدم قدرتها علي الاعتراف بالخطأ ربما امام الناس فقط
صلابة رد فعلها وخلوه من المشاعر .جرأتها الغير مبرره .
ونسيتي ان تأخدي قلبها الابيض

واخدتي منه سيطرة العقل
وقلب لا يملك القدرة علي المغفرة لمن اساء له
ونسيتي ان تأخدي حكمته وقدرته علي وزن الامور ..
وابتسامته الصافيه

تري ما الذي اخدوه منك بدورهم ؟؟

دايما بتستعيري في الثبات ..بوسائل دعم خارجيه
عشان عرفاكي ضعيفه..
ولو سبتي نفسك ..لنفسك اللي بتكرهك ..هتدمرك


عارفه اني بحبك..
وبحب شبهي فيكي
صورتك اكثر نقاء مني
صورة لم تلوثها مرارة التجربه ولا الزمن ولا الاخرين
غموضك احيانا يستهويني
احساس الوحدة جواكي شبه اللي جوايا..
بشوف نفسي فيكي وانا لسه بقاوم الموج
واحاول اتعلق بأي قشايه .
قبل ان ادرك ان الغرق مصير الكائنات الحيه
اما الغرق او الانقراض
ربماكنتي الاقوي ..وربما سأراكي يوما كما كنت اتمني لنفسي ..
ولكن هل ستكونين وقتها راضيه..!!



اعلم انك احيانا تري نفسك في ..
ربما اشد ماتكرهه في نفسك تراه في تناقضي ..
كنت بالامس القريب تحب تمردي..
الذي يشبهك والذي دفعك الي ما انت فيه الان ..
لكنك الان تكرهه..
وتطلب مني ان اساق كالشاة ليتم ذبحي ..
اعلم ان ذلك مصيري ..
ولكن يامن علمتني الاعتراض ..
اليس من حقي فقط ان اكون نفسي
!! واعترض

ربما في الغد القريب ..سأحيا فيكم من جديد ..

سأحاول اصلاح ما افسدته يداي ..في ..فيكم

فلم يبقي لي امل في الحياه وفي نفسي سواكم

ربما اخشي الغد احيانا . حين اجدني احيا كما اكرهني ..فيكم

لكنني سأظل متمسكه بالامل ..فربما كما كرهتني يوما في

..احبني يوما فيكم



None
posted by sara @ 12:49 AM  
14 Comments:
  • At June 3, 2007 at 3:07 AM, Blogger Nothing To Lose said…

    أختى وحبيبتى وصاحبتى
    امى وبنتى ونور عينى

    لاول مرة بجد مش عارفه اكتب كومنت
    عارفه لما تحسى بالعجز
    انك نفسك تعمى ميه الف حاجة فى بعض
    ومش عارفه حتى تفكرى

    بجد انتى دايما كنتى بتقفى جنبى وبتقوينى
    ولولافضل ربنا وجودك فى حياتى انا كان ممكن يحصلى حاجات كتير اوى وحشه

    تعرفى ان رغم معارضتى ليكى فى احيان كتير
    لكن فى جوانب تانيه كتير انا واخدكى ليا قدوة

    دماغك اللى نفسى اكسرها ليكى بحبها رغم عندها
    تلقائيتك دى رغم معارضتى ليها بس بحس انك طفله بجد

    اوعى تلومى نفسك انك كنتى قدوة فى حاجة غلط كل واحد عنده عقله واكيد احنا كبار كفايه اننا نعرف الصح من الغلط

    احيانا كتير التجارب اللى بنمر بيها والبحر والغرق بنتعلم منه اوى
    انتى مش دايما تقوليلى احنا بنغلط علشان نتعلم

    انا فعلا على اد ما صاحبت وشفت وعرفت بنات محبتش حد زيك
    ومش لسه هقول من جديد انك اختى وانك بجد كل حد ليا فى حياتى بعد ربنا وامى
    لما بلجأ اول حد بفكر فيه انتى
    ولما اتخانقت فى الشارع اول امبارح اول حد اتصلت عليه انتى
    بحس انك طوق النجاه ليا
    انتى قويه
    وانا قويه بيكى
    ياريتنى اقدر افضل جنبك ومعاكى
    انا كارهه انى هتجوز
    مش متخيلانى مش بشرب الصبح النسكافيه معاكى
    ولا العك اللى بنعكه فى المطبخ سوا
    خروجاتنا جنانا خناقنا اللى بحبه
    حضنك اللى دايما محتاجه
    اوقات بحس انى نفسى احضنك من غير سبب
    يمكن بحس با الامان
    بحس انى مش لوحدى فى الدنيا دى

    انتى حد محصلش بجد
    واد ايه انا بحبك وبحترمك وكنت بتمنى اكون ولو زيك فى اى جزء منك :)

    انتى قويه بيه ومن غيره
    معاكى ربنا وبناتك اللى ربنا يخليهوملك

    يالهوى كل دا كلام
    انا عايزة اقولك انى لسه بردوا مش عارفه اعلق
    هرجعلك تانى

    ربنا يخليكى ليا

     
  • At June 3, 2007 at 8:43 AM, Blogger الربان said…

    تحياتي

    عسي ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم...

    عسي ان تكرهوا شيئا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا.

    الانسان قوي بالله اولا....قوي بنفسه...بذاته...بقدراته....قوي بمن حوله من اهل و اصدقاء اوفياء حتي لو كانوا قلة قليله.

    عطري فمك بذكر الله...و قلبك بنور اليقين...و الله هو نعم المولي و نعم المعين.

    تحياتي...و تقديري...اليك ياقوية بالله
    و يا معتزة بنور طاعته.

     
  • At June 3, 2007 at 3:16 PM, Blogger Incomplete said…

    none حبيبتي
    مش عارفه أقولك ايه..بس انا هرد على كل جزئية بكلام من قلبي.. ويمكن يكون تعليقي أكبر من البوست
    انا مش هعمل نفسي حكيمة أو فاهمة الدنيا صح وادي نصايح وكلام على ورق.. بس هتكلم عن قناعاتي من واقع اللي عايشته..وتقريباً انت شفتيني في اغلبه ويمكن عايشتيه معايا
    موضوع البدائل ده..اياً كان خيارك هيجي وقت وتندمي عليه وتقولي ليه ماختارتيش حاجة تانية..يعني كل الخيارات فيها ندم..فماتلوميش نفسك..خيارك هو الأفضل دايماً مش علشان هو الصح .. لأ علشان انتي اختارتيه
    عارفه ان احنا دايماً بنبص للي مش في ايدينا ونندم عليه.. بس لازم برضو مانستسلمش لكده ونبص للي في ايدينا قبل مايجي يوم تاني ويبقى مش في ايديناونندم عليه
    بالنسبة للناس.. الغلط انك تكوني زي ماهما عايزين وماتكونيش نفسك ..بس مش غلط انك تعاملي كل واحد على قد دماغه.. مش قصدي نفاق أو تناقض أبداً.. بس هديكي مثل افتراضي علشان أوصل لك اللي اقصده.. هاتي واحد صعيدي جاي من الصعيد حالاً أمّي لا بيقرا ولا بيكتب وشغال حرفي مثلاً..وحاولي تفهميه أو تكلميه عن حق المرأة واضطهاد المجتمج الشرقي ليها وتعاملهم مع على أساس جسدي شهواني في المقام الأول.. تفتكري لو قعدتي تشرحي في حاجة زي كده لحد زي ده ممكن ولو بعد سنة يفهمك؟؟
    طبعاً شبه مستحيل ..وده مش معناه إني لاسمح اللي بقلل من شأنه أو بستحقر عقليته.. بس هو دماغه كده.. اتبرمجت على اللي اتربى عليه وعلى اللي شافه في مجتمعه وعلى البيئة اللي طلع منها
    ..الخلاصة أنا أقصد انك مش مطالبة انك تبرري شخصك أو نفسك للناس ..وفي نفس الوقت تعرفي دماغ اللي بتتعاملي معاه وتحاولي عدم الإصطدام معاه في نقط الخلاف اللي ممكن تكون كثيرة.. مش علشان خايفه منه ولكن علشان تشتري دماغك وتريحي نفسك من صدام ممكن يجرحك على قلة فايدة.. كل ده بما لايمس قناعاتك أو ثوابتك.. وخلي بالك انا قلت اللي بتتعاملي معاهم مش الناس في المطلق.. الناس في المطلق مالهاش حاجة عندك
    وكونك بتفكري كويس قبل ماتقدمي على اي تصرف أو قبل ماتقولي أي كلمة دليل على انك بدأتي تتعلمي فعلاً من تجاربك السابقة وانك بقيتي أكتر حكمة وأقل رعونة وده مش عيب أبداً
    الوحدة اللي انتي حاساها سببها الخوف من نفسك.. انت عايزه دايماً حواليكي ناس علشان تهربي من مواجهتها-نفسك يعني-..علشان يحسسوكي بالزحمة اللي تلهيكي وتشغل وقتك وتنسيكي نفسك.. علشان تستمدي القوة منهم..علشان خايفة ومش بتثقي في نفسك
    ياحبيبتي.. لازم تحبي نفسك..ولازم تثقي فيها ..ولازم تكوني قوية من جواكي..لازم قوتك تكون نابعة منك مش من اللي حواليكي..كلنا جوانا قوة مش بتطلع الا لما نثق في نفسنا ونحبها ونديها حقها ونؤمن بقوتهاوقدرتها
    ليه بتفترضي فيها الضعف وليه خايفه منها.. اديها فرصة..قولي انك واثقه منك وانك مش خايفه من اي ضعف وتعاملي مع نفسك على هذا الأساس وصدقني هتبهرك النتايج.. وهتلاقيكي أقوى من ما كنتي تتخيلي
    ياحبيبتي.. انت عارفه اني المفروض اعرفك كويس..وانا والله مش هاجاملك لما اقولك انت حد كويس قوي والله..يوم مابتغلطي بتعرفي انك بتغلطي وبتقفي مع نفسك حتى لو متأخر.. الغلط خلاص حصل.. هتحاسبي نفسك عليه علشان ماتقعيش فيه تاني..وادي نفسك فرصة تثبت لك انها مش هتفع فيه تاني..ثقي فيكي وقولي انا مش هعمل كده تاني علشان انا مش عايزه اعمل كده تاني.. ماتحاسبيش أو تحكمي على نفسك بانها هتفضل تقع في نفس الغلط على طول الخط علشان وقعت فيه قبل كده..ماتحكميش عليها بالضعف علشان ضعفت قبل كده.. صدقيني انتي اقوى من كده بكتير بس ادي نفسك الفرصة
    وانا برضو كحد يعرفك بشوفك كتير مستسلمة لنفسك وبشوفك كتير بتعومي الحقائق أو تتحايلي عليها..وكلنا بنمر في اوقات كتير بالوضع ده..علشان الإنسان خلق ضعيف.. بس صدقيني يوم ماهتقدري تقعدي مع نفسك قعدة تحددي فيها الحقائق مجردة..ساعتها ممكن تتوجعي علشان مش هتلاقيها على هواكي.. بس صدقيني هتكوني في قمة السعادة والرضا عن نفسك بعد كده لما تتخلي عن هواكي..وبجد مافيش هاجة ممكن تسعدك قد حبك لنفسك لما تلاقيكي قوية
    لازم نقعد مع نفسنا قعدة زي دي من وقت للتاني
    مش عارفه.. بس انا تقريباً حاسة اني اعرف كل حد بتتكلمي عليه في البوست بحكم معرفتي بيكي
    الحبيبة none
    ناس كتير قوي بتحبك وانا منهم.. محدش بيحب حد وحش.. ارمي اللي عدا ورا ظهرك.. خدي بس منه دروس..تعمليها قواعد تكتبيها في الهامش علشان ماتقعيش في نفس الغلط تاني.. وابتدي صفحة بيضا جديدة مع نفسك.. وثقي انك هتمليها كأروع مايكون
    أنا واثقة فيكي أرجوكي انتي كمان تثقي فيكي
    :)

     
  • At June 3, 2007 at 5:41 PM, Blogger bastokka طهقانة said…

    محتاجة تتصلحي مع نفسك
    تحبيها
    تسمحيها
    و تصحبيها

    متحرمش منك

     
  • At June 4, 2007 at 11:55 PM, Blogger ذو النون المصري said…

    بالنسبه للكتاب الموجود في مدونتي الان
    هو مسرحيه بعنوان الحضيض تاليف مكسيم جوركي
    من اصدارات الهيئه العامه لقصور الثقافه
    سلسلة افاق عالميه
    العدد 34
    شهر ابريل 2004

     
  • At June 4, 2007 at 11:59 PM, Blogger ذو النون المصري said…

    بالنسبه للبوست و تعليقي عليه
    لولا اني مشغول كنت اعلق علي كل جزئيه منه علي حده لانه دسم جدا هذه المره
    لكن باختصار اقول ان مشاعر تنتابني كثيرا فعلا بان ما مضي افضل مما سياتي
    لست سلفيا ممن يؤمنون بان علي الخلف ان يسير علي خطي السلف الخ
    لكن هي مجرد مشاعر نفسيه تقابلها عندي قناعات عقليه بعدم صحتها وهذه القناعه هي التي باعدت بيني و بين الانتماء الي التيار السلفي
    لكن هذه المشاعر ربما يكون سببها ان الفرد منا لا يشعر بقيمة ذاته و لم يحقق ذاته بصوره ترضيه حتي الان
    لا يوجد فرصه للانجاز تشعرنا باننا موجودون في هذه الحياه و لنا فيها قيمه
    .........
    كثير و كثير جدا مما يمكن كتابته في هذه النقطه
    لكن انا حاسس ان المشكله كبيره جدا بصوره لا يمكن قصر النقاش فيها في بوست واحد
    ........
    موضوعك جميل جدا
    تحياتي

     
  • At June 5, 2007 at 12:00 AM, Blogger ذو النون المصري said…

    علي فكره التعليقات عندك طويله جدا لان الموضوع واضح انه متميز

     
  • At June 6, 2007 at 9:20 PM, Blogger الراقـــص مع الذئـــــاب said…

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا الحمد لله رجعت الناهرده ...وجيت امسي علي الاخوات الفضليات
    انا مقراتنش الموضوع للاسف لضيق الوقت وببعت السلام للناس علي الشات
    بس ملقتش عندكم شات بقي قلت ادخل ارمي السلام
    عاوز اطمن عليكم كلم يا جماعة
    والله كلكم وحشتوني واللي انتوا عملتوه في غيابي بجد مش هيتنسي ابدا من كل واحد افتكرني في غيابي

    سلام

     
  • At June 7, 2007 at 4:02 AM, Blogger Reemo said…

    عزيزتى
    حاسه ان البوست فى كتير جدا من الواقع
    حاسه انه بيعبر عن ناس كتير
    كل واحد هيقراه متأكده انه هيلاقى نفسه فى جزء منه
    اى كان الجزء لكن أكيد هيلاقى نفسه فيه
    ومع ذلك نفسى يكون أغلبه غير حقيقى
    أو حتى لو كان حقيقى نفسى بتغير
    لان نفسك هو انتى
    لازم تحبيها علشان تحبك
    وتصالحيها علشان تصالحك
    وتذوبى فيها علشان تسعدى بيها
    مش قادره أديكى تعليق تفصيلى على البوست حاليا
    بس أتمنى تكونى بخير على طول
    واتمنى ليكى كل السعاده
    محبتى

     
  • At June 7, 2007 at 6:53 PM, Anonymous Anonymous said…

    عزيزتي
    None
    يمكن زي ماقالت ريمو
    كل واحد او واحده بيقري البوست ده بيحس ان فيه جزء منه كأنه بيوصفه انا لما كنت بقري البوست ده لاقيت حاجات كتيره من نفسي فيه
    اد ايه ساعات بكون حاطه لنفسي شخصيه معينه و معايير بمشي عليها بس ساعات بتحط في مواقف معينه بلاقي نفسي بعمل حاجات ساعات بتكون عكس اللي بكون مقتنعه بيه
    طبعا ماقدرش اقول اني بعملها غصب عني بس ساعات الواحده مننا بتختار حاجات في مواقف معينه عشان الناس اللي بتحبها مش عايزه تجرحهم و لا تزعلهم
    كتير بخاف من ردود افعال الناس علي حاجات معينه انا مقتنعه بيها و علي اد مابكون فخوره برأيي و باللي بعمله بحاول اني مااعملش تصادم مع حد حتي لو انا مش مهتميه بيه لأني بحس انها معركه خاسره
    زي ماقلتي فاقد الشئ لا يمكن يعطيه لحد
    بتمني كتير الاقي الانسانه اللي تتحس بيا بجد و اقدر اقول عليها صديقه صدوقه و نكمل سوا بس في وشوش كل الناس اللي قابلتها فيه حاجات كتيره ساعات مش بتعجبني و فيه اكيد حاجات بحبها فيهم اوي
    بقول ستوب و بتكلم مع نفسي و اقول ان اكيد انا كمان مش كامله و اكيد فيه فيا حاجات كتيره ممكن ماتعجبش الناس و الناس اللي انا بستغلسهم ممكن كمان هما يستغلسوني بحاول اني اتقبل الناس زي ماهما عشان يتقبلوني زي ماانا
    زمان كنت اوحش من دلوقتي في النقطه دي بس انا حاسه اني دلوقتي بقيت احسن شويه من زمان
    بقيت متقبله الناس اكتر بقيت كوول اكتر في التعامل مع الناس
    و بحاول اني ابص لعيوبي قبل ماابص لعيوب الناس عشان احسن من نفسي و احبها عشان اقدر احب الناس
    البوست بتاعك لمسني اوي اوي عزيزتي و خالاني اتكلم بصراحه
    بشكرك علي البوست المعبر
    و تقبلي تحياتي و مودتي
    :))))

     
  • At June 8, 2007 at 4:38 PM, Blogger الطائر الحزين said…

    السلام عليكم
    طبعا الموضوع اكبر من ان نعلق عية تعليق والسلام لان كل حاجة فيه محتاجة تعليق خاص ياريتك كنتى فصلتى المواضيع فى اكثر من تدوينة
    واضح انها تجربة شخصية انت وهى ونفسك اما الذى بينك وبين نفسك فهذا بيننا وبين انفسنا جميعا هذا الذى نرجوه فيها وترجوة هى الاخرى فينا عاوز اكتب ومش من عادتى الاطالة لكن هاقول لك
    ان النفس كالطفل ان تهملة شب على حب الرضاع وان تفطمة ينفطم
    تحياتى

     
  • At June 9, 2007 at 10:03 PM, Blogger sara said…

    البت ناثينج

    ويخليكي ليا يا غاليه ومايحرمنيش منك ابدا


    هاتي بوسه

    ـــــــــــــــــــــــــ
    الربان

    اتفق معاك تماما في كل كلمه

    ادعيلي الله يكرمك

    ـــــــــــــــــــــــ
    انكومبليت الجميله

    كومنتك دا لم الموضوع كله ..وانا معاكي طبعا في كل كلمه ...مشكلتي فعلا اني بستضعف نفسي جدا رغم اني ببان العكس قدام الناس ..والناس كلها بتقول عني قويه ومفتريه ;)

    بجد بحبك قوي ..وواثقه فيكي قوي قوي

    ربنا يخليكي ليا

    هاتي بوسه انتي كمان
    ــــــــــــــــــــــ
    بستوكتي

    هاتي بوسه الاول عشان وحشتني زيارتك جدا

    وماتحرمش منك يا جميله يارب

    سلامي لطهقان
    ـــــــــــــــــــــــــ

    ذو النون المصري

    علم ..وجاري البحث عنها :)

    كان نفسي بجد تعلق علي البوست كله واعرف رأيك رغم اني عارفه انه كبير

    معاك حق طبعا في النقطه اللي اتكلمت فيها ..واتفق معك تماما

    ___________________________
    الراقص مع الذئاااااااااب

    عااااااااااااااااااااااااااا

    والله ما كنت اعرف انك ماشي علي طول كدا

    خللي بالك من نفسك وفي انتظار عودتك ..وتعليقاتك اللي وحشتنا

    ___________________________
    ريمووو الجميله

    البوست واقعي تماما..كان نفسي اقولك انه فيه شئ مش واقعي ..بس فعلا كل نقطه اثارتها فيه واقعيه تماما

    تقدري تقولي ان دا ملخص لحياتي ..او للجانب المظلم في حياتي وشخصيتي ..كنت في موود حسيت اني لازم احاسب نفسي ..كان نفسي نتصالح انا وهي ..بس كالعاده ..تم التأجيل لأجل غير مسمي

    ممكن نصيحة انكومبليت تبقي فعاله ..هي حد عارفني كويس ..هاجرب عموما

    ادعيلي انتي بس

    __________________________
    الطائر الحزين

    معاك حق جدا في كلامك

    واكيد هايكون في بوستات تانيه بيني وبين نفسي ..لحد ما نحل كل المشاكل ونتصالح سوي

    أأمل ذلك

    نورتني

     
  • At June 9, 2007 at 10:11 PM, Blogger sara said…

    العزيزة اجندا حمرا

    البوست لأنه واقعي ..اكيد هايكون في شبه من ناس كتير
    انتي وانا وريمو وغيرنا كتير
    يمكن كونك تغيري معاييرك عشان موقف معين وانتي من جواكي عارفه انك بتعملي كدا عشان ترضي اللي بتحبيهم اهون ميت مرة من انك تعملي كدا وانتي تايهه وضايعه غي النص وساعاتها بتبقي شيفاها حاجه عاديه بس لما تحاسبي نفسك وتقفي موقف جد ..بتزعلي منها اوي

    اكيد طبعا الاصحاب بيفرقوا كتير جدا مع الانسان في مواقف زعله وحزنه ..بيلاقي اللي بيخفف عنه واللي بيفرح معاه


    كمان حلو جدا انك تتقبلي الناس زي ماهم ..انا كمان كدا ..وان كان في ناس كتير بتعارضني في دا ..بس كل واحد مرتاح بدماغه وطريقة تفكيرة

    كومنتك جميل واثار اكتر من نقطه

    تحياتي يا جميله ..ويارب تنورينا دايما

     
  • At June 12, 2007 at 10:33 AM, Anonymous Anonymous said…

    عزيزتي نون
    طبعا انا متفقه معاكي في اللي قلتيه لما بنكون بنحب حد بنحاول نتغير حبه حبه عشانه عشان نعمله كل اللي هو عايزه و معاييرنا ساعتها بتختلف عن لما نحس اننا بنعمل كده و احنا تايهين
    الأصحاب طبعا انا متفقه معاكي جدا الاصحاب اللي بجد اللي بيقفوا معانا في جميع اوقات حياتنا الحزن و الفرح و فعلا بيكونوا صحاب بحق و حقيقي مش صحاب مصلحه وقتيه و خلاص
    انتي عارفه عزيزتي انا ليه بحاول اني اتقبل كل واحد زي ماهو؟عشان بحاول احط نفسي مكانه و مابحاولش اني احكم علي حد عشان ماحدش يجي في يوم من الايام و يحكم عليا حكم ظالم
    مش معني ده برضو اني ملاك نازل من السما فيه شخصيات كتيره بقابلهم و مش بيعجبوني بس انا لما الموقف ده بتعرض له بحاول اخرج نفسي من المواضيع دي
    صحيح مش بحكم علي حد بس لما مابيعجبنيش حد ماقدرش اضغط علي نفسي و ادخله في دايره صحابي بفضل اني ابتعد
    انا في نظري اني ابعد احسن مليون مره من اني احط نفسي في مكان القاضي و ابتدي احكم علي الشخص ده
    خصوصا لو كان جرحني
    انا ممكن اسامح في حاجات كتيره بس عند كرامتي و ستوب عند اللعب بعواطفي ماقدرش اسامح
    بشكرك انتي ياجميله علي كومنتك اللي برضو فتح مجالات تانيه ليا للكلام
    تحياتي ليكي و ربنا يوفقك دايما في كل حاجه بتعمليها
    و خاليكي دايما زي ماانتي متقبله للناس و ماتسمعيش للي بيتضايق من موقفك ده انتي صح و اللي بتعمليه عين العقل خاللي اللي يقول يقول
    تحياتي ليكي ياجميله
    :))))):)))))))

     
Post a Comment
<< Home
 
تايهين على الطريق


مالي النهارده
إمبارح اللي عدّى
ناس من هناك
اديني ودنك

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

عدّى من هنا
free web counter